Tennisblessures, de meest voorkomende blessures en hoe ze te voorkomen

Hoe tennisblessures voorkomen

Tennis is een bekende sport die zowel in competitieverband als recreatief veel beoefend wordt. Een balletje slaan op de camping of met wat vrienden tennissen is voor velen wel bekend. Nederland kent maar liefst 1700 verenigingen.

Maar ook bij tennis kunnen blessures helaas voorkomen en in dit artikel gaan we daar wat dieper op in. Welke 6 specifieke blessures zien we veel bij tennissers? Hoe ontstaan ze? En nog belangrijker: hoe zijn ze te behandelen? Daar leest u hieronder meer over!

De zes meest voorkomende tennisblessures

Veel tennisspelers in Nederland krijgen te maken met blessures, hieronder vind u de zes meest voorkomende blessures.

Schouder Impingemen

1. Impingement van de schouder

Bij tennis is de arm herhaaldelijk in een bovenhandse positie om de bal te slaan. Het heffen van de arm en het herhaaldelijk kracht geven in deze positie is een risicofactor voor het krijgen van schouderblessures. Het schoudergewricht bestaat uit een schouderkop en een schouderdak en in de ruimte daartussen liggen gevoelige structuren. Wanneer u uw arm boven de 90 graden heft, wordt deze ruimte een stuk kleiner. Er bestaat dan kans op inklemming van de structuren. Dat kan inklemming van een pees of slijmbeurs zijn bijvoorbeeld. Men spreekt dan van een impingement (ook wel Subacromiaal Pijnsyndroom genoemd).


Tennis elleboog

2. Tenniselleboog

Het herhaaldelijk naar binnen en buiten draaien van de onderarm ten opzichte van de bovenarm en het belasten van de polsstrekkers (dit gebeurt bij het slaan met het racket) kan een tennisarm veroorzaken. Met deze bewegingen worden namelijk de polsstrekkers die in de onderarm liggen flink belast. De aanhechting van deze spieren ligt aan de buitenzijde van de elleboog en kan daar geïrriteerd raken. Dit wordt ook wel een ‘epicondylitis lateralis’ of ‘tenniselleboog’ genoemd.


Polsklachten

3. Polsklachten

In het polsgewricht bevinden zich spieren, banden, kapsel, een discus en botstukken en bij het tennissen wordt het slaan met het racket ook deels vanuit de pols ingezet. Dit kan de structuren in de pols, zoals de spieren of banden, overbelasten. Er kunnen in dat geval verrekkingen, ontstekingen of zelfs scheuringen ontstaan.


Zweepslag van de kuit

4. Zweepslag van de kuit

Bij tennis moet u soms snel reageren op een bal van de tegenstander en daardoor moet onverwachts even aanzetten voor een sprint, springen of zijwaarts bewegen. Als u al wat gespannen of vermoeide kuiten hebt of als u bijvoorbeeld eerder kuitletsel hebt gehad, kunnen deze onverwachtse, felle bewegingen leiden tot een acute spierscheuring in de kuit: zweepslag.


enkeldistorsie verzwikking

5. Enkelverzwikking

Die vele onverwachtse bewegingen van het lichaam tijdens het tennissen (en met name de zijwaartse bewegingen) kunnen zorgen voor een enkelverzwikking. Hierbij klapt uw voet naar buiten of naar binnen en verrek u uw banden, spieren en mogelijk ook het kapsel van uw enkel. Dit wordt ook wel een enkeldistorsie genoemd. U heeft hier meer kans op als u geen goede warming-up hebt gedaan of wanneer u meer vermoeid bent. Ook een verminderde stabiliteit van de enkel kan hieraan bijdragen.


Hielspoor

6. Hielspoor

We spreken van Hielspoor als er een verkalking of verbening van de aanhechting van de fascie aan het hielbeen (calcaneus). Deze blessure is één van de gevolgen en/of symptomen van een plantaire fasciitis. Deze peesplaat heeft zijn aanhechting op de hak van de voet. De fascia plantaris is een dikke sterk gedeelte van de voetzool (aponeurosisplantaris), welke naast het centrale ook nog een binnenste en buitenste gedeelte kent. Het gaat hierbij om een bindweefselstructuur aan de onderzijde van de voet, die zich uitstrekt van de tenen en hecht aan de hiel van onze voet.


Hoe zijn deze tennisblessures te voorkomen?

Iedere tennisser krijgt er wel eens mee te maken, blessures. Hoeveel u ook traint en hoeveel ervaring u ook heeft, het overkomt iedereen. Toch kan een blessure vaak toch voorkomen worden, onder meer door een goed schema aan te houden of door de spieren soepel te houden.

Weet u dat u binnenkort een toernooi gaat spelen? Zorg er dan voor dat uw lichaam er écht klaar voor is. Heeft u wel eens vaker last van uw enkel na een wedstrijd? Zorg er dan in de weken voor het toernooi voor dat uw enkel in goede conditie is. Heeft u last van uw pols? Zorg er dan voor dat deze extra soepel en sterk is. U kan veel blessures voorkomen door goed vooruit te plannen en uw lichaam op deze manier klaar te stomen.

Een goede warming-up en cooling-down zijn van groot belang om de spieren flexibel te krijgen voor een wedstrijd en weer rustig aan minder te belasten na een wedstrijd. Een andere mogelijkheid is om speciale voorzorgsmaatregelen te treffen, denk aan het gebruiken van een brace voor de enkel of knie. Als u twijfelt wat u het beste kunt doen, raadpleeg dan altijd een fysiotherapeut.


Hoe kunt u deze blessures behandelen?

Als u toch een blessure hebt opgelopen dan wilt u er natuurlijk zo snel mogelijk weer vanaf, maar hoe doet u dat? Hieronder leest u per specifieke blessure hoe u deze het beste kan behandelen.

1. Behandeling bij Impingement van de schouder

Het vermijden van herhaaldelijke bovenhandse bewegingen (vooral als u hierbij kracht moet zetten) en vermijden van zwaar tillen kan helpen bij een impingement. Ook kunt u samen met één van onze fysiotherapeuten bekijken of aanvullende behandelingen, zoals taping of oefentherapie, nodig is.

2. Behandeling bij Tennisarm

Het stabiel houden van de pols tijdens het tennissen (dus niet vanuit de pols slaan, maar vanuit de schouder) kan al veel schelen bij een tennisarm. Ook het rekken van de polsstrekkers of een brace kunnen helpen. Blijven de klachten aanwezig? Bekijk dan samen met onze fysiotherapeuten of verdere behandeling nodig is.

3. Behandeling bij Polsblessure

Ook bij pijn aan de pols kan het stabiliseren van de pols tijdens het slaan met het racket veel helpen. Een brace of tape kan helpen om de pols te stabiliseren als u dit zelf niet goed kan. Zijn uw spieren rondom de pols verzwakt? Dan kunnen we samen met u een oefenschema opstellen om de pols sterker te maken.

4. Behandeling bij Zweepslag

Een goede warming-up, rekoefeningen en voldoende kracht in de kuit kunnen een zweepslag in de meeste gevallen voorkomen. Heeft u een stijve kuit en schiet het er af en toe al een beetje in? Dan kan het zomaar zijn dat uw kuit triggerpoints (spierknopen) bevat. Deze kunnen we samen met u goed behandelen!

5. Behandeling bij Enkelverzwikking

Stabiliteitsoefeningen voor de enkel, taping of het dragen van een brace kunnen een enkelverzwikking in de meeste gevallen voorkomen. Hier kunnen onze fysiotherapeuten u bij helpen.

6. Behandeling bij Hielspoor

Belangrijk bij hielspoor is dat er eerst belasting reductie plaatst vindt. Wanneer afname van belasting (rust) niet voldoende helpt kan de fysiotherapeut nagaan wat de oorzaak is van deze klachten. De fysiotherapeut kan hier zijn behandeling op aanpassen. Veel behandelingen die gebruikt worden zijn: triggerpointtherapie, dry needling therapie, adviseren in houdinge en beweging, fricties en eventueel steunzolen. 

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast