Triggerpoint Therapie

triggerpoint therapie

Wat is triggerpoint therapie?

Triggerpoint therapie is een therapievorm om NeuroMusculaire Triggerpoints (NMTrP’s) te behandelen. Dit zijn kleine verkrampingen in spieren die we kunnen waarnemen als kleine pijnlijke verhardingen. Deze verhardingen ofwel spierknopen zijn een veel voorkomende oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam. Deze spierknopen kunnen goed behandeld worden middels triggerpoint therapie (dry needling therapie).

Triggerpoints kunnen ontstaan door het verkeerd gebruiken van onze spieren, maar ook bij ‘gewoon’ gebruik van een lichaam wat slecht in balans is. Hierbij kunnen we denken aan een ongeluk, overbelasting, maar ook onderbelasting, stress of een slechte voeding. Dit resulteert vaak in een verstoring van de zuur-base en de hormoonbalans, wat zich kan uiten in triggerpoints binnen de spier. Actieve triggerpoints zorgen vaak voor pijn op een andere plek dan waar de triggerpoint zich bevindt. Bekende voorbeelden zijn bilklachten met uitstraling naar onze benen, (spannings)hoofdpijn uit de nek en schouders of RSI/ CANS (Complaints of the Arm, Neck and/ or Shoulder).

Hoe ziet een triggerpoint eruit?

Letter A is een spiervezel in een normale ruststand, uitgerekt noch samengetrokken. De afstand tussen de korte dwarsvebindingen (Z- verbanden) binnen de vezel definieert de lengte van de individuele sarcomeren. De sarcomeren lopen in de lengte van de vezel, loodrecht op de Z-verbanden.

Letter B is een verkramping die bestaat uit een heleboel spiervezels in de toestand van continue maximum aanspannen. Dit is kenmerkend voor een triggerpoint. De spierknoop laat zien hoe dat segment van de spiervezel is samengetrokken en korter en dikker is geworden.

Letter C is het deel van de spiervezel dat zich uitstrekt van de spierknoop tot aan de aanhechting van de spier (in dit geval aan het opperarmbeen). De grotere afstand tussen de Z-verbanden, wat aangeeft hoe de spiervezel wordt uitgestrekt door de spanning binnen in de spierknoop. Deze overstrekte z-verbanden veroorzaken het strakke en verkortte gevoel in een spier.

Triggerpoint therapie in de schouder/arm

Op de afbeelding hieronder kunnen we zien wat de gevolgen zijn van ‘enkele’ spierknopen in een van onze schouderspieren. Het rode gedeelte is het uitstralende pijnpatroon(referred pain) wat veroorzaakt wordt door de schouderspier. Dit kan zowel in rust als tijdens bepaalde bewegingen optreden. Het uitstralende pijnpatroon komt hier uit slechts één spier! Naast de pijn heeft de persoon op de afbeelding ook moeite met het op de rug brengen van de hand. Deze spier, de m. infraspinatus (onderdoornspier), wordt namelijk op rek gebracht. De spier wordt door triggerpoints verkort, hierdoor ontstaat er rekpijn in het uitstralingsgebied. Functioneel gezien heeft de persoon op de afbeelding bijv. moeite met het achterwaards vast- en losmaken van een BH-bandje.

triggerpoint behandeling

triggerpoint

Triggerpoint therapie schouder

Iedereen heeft spierknopen in zijn lichaam die kunnen zorgen voor stijfheid. In de meeste gevallen blijven de spierknopen vaak onopgemerkt, maar kunnen op termijn voor problemen zorgen. Dit worden latente triggerpoints genoemd. Deze latente triggerpoints zijn de zwakke schakels wanneer de spier te maken krijgt met bijvoorbeeld overbelasting. Latente punten worden dan actieve triggerpoints. Een mooi voorbeeld is een kuitpsier met latente spierknopen, die bij overbelasting of ‘s nachts door een tekort aan zuur- en voedingsstoffen in de kramp schiet.

Bij welke klachten is triggerpoint therapie effectief?

Achillespees klachten
Brandende pijn
Bursitis (Slijmbeursonteking)
Carpaal tunnel syndroom