Dry needling therapie

Dry-needling therapie

Wat is dry needling therapie?

Dry needling therapie is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Niet hetzelfde als acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specieke punten zgn: ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat zeggen andere mensen over de dryneedling behandeling?

Dry needling therapie kan worden toegepast bij:

Stijve spieren en gewrichten, RSI- klachten, klachten van de nek, schouder, arm, (tennis) elleboog, onderarm en pols. Klachten van de lage rug, heup, bil- en beenspieren, krampen,uitstralende pijn patronen, hielspoor, etc.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan

Acuut – bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk.Chronisch: door een langdurig verkeerde houding. Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, CANS). Overbelasting / blessures bij sporters. Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia. Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips. Psychologische factoren zoals stress en depressie. Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie.

Wat is een ‘triggerpoint’? Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

pijn/stijfheid lokaal in een spier; pijn ‘op afstand’ bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten verminderde kracht in de betrokken spier(en) pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid e.a.

Dryneedling therapie

dryneedling

dryneedling2

Hoe Jan na 10 jaar van zijn hoofdpijn af is door Dry Needling Therapie

Waar richt een behandeling dry needling therapie zich op?

Door het gebruik van Dry needling therapie merkt de patiënt al na 4 behandelingen resultaat. Het verschilt natuurlijk per persoon hoe snel de therapie werkt. Het resultaat zal zich uiten in het feit dat de patiënt pijn vrij zal kunnen bewegen en geen last meer heeft van stijve spieren. Naast de behandeling is het van belang dat de patiënt gerichte oefeningen doet om het effect van de behandeling te verhogen.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt een dry needling behandeling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost een dry needling behandeling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling therapie hieronder. Daarnaast bent u rechtstreeks toegankelijk. Dat wil zeggen dat u geen verwijsbrief van de huisarts nodig heeft voor fysiotherapie.

Klachten waarbij we dry needling kunnen toepassen:

Achillespees klachten
Brandende pijn
Bursitis (Slijmbeursonteking)
Carpaal tunnel syndroom
Chronische pijn
Duizeligheid
Fasciitis plantaris
Frozen shoulder
Groeipijn
Gevoeligge tanden
Gevoelloosheid in handen of voeten