Achillespees Tendinopathie

(Ook bekend als: Achilles tendinitis, Achilles tendinose, Achilles tendinopathie)

 

Achillespees Tendinopathie

Bij een achillespees tendinopathie ervaar je vaak pijn aan de achterkant van je enkel (hielregio) en/of heb je last van een stijfgevoel in de hielregio. Mensen met deze aandoening lopen vaak te lang door. Dit is niet slim! Maar hoe kan dit? Vaak hebben mensen niet voortdurent pijn, maar ervaren zij dit na een intensieve activiteit en daarna gaat de pijn vanzelf weg.

Hoe wordt een Achillespees Tendinopathie behandeld?

Deze aandoening is over het algemeen goed te behandelen en mensen genezen goed van deze aandoening. Fysiotherapeutische behandeling van een personen met deze aandoening is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen. De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

  • Weke delen massage (soft-tissue)
  • Dry Needling Therapie
  • Triggerpointtherapie
  • Elektrotherapie (bijv. Ultrasound)
  • Hielverhoging
  • Nachtsplint
  • Medical taping of easytaping
  • Gewricht mobilisatie
  • Stretching
  • Ijs of warmte therapie
  • Progressieve oefeningen om flexibiliteit, kracht en balans te bevorderen
  • Advies
  • Training en activiteit aanpassingen
  • Hydrotherapie
  • Biomechanische correctie (zooltjes)
  • Schoeisel advies
  • Graduele opbouw van loopactiviteiten (loopschema)
  • Shockwave therapie

Welke andere behandelingen bestaan er?

Indien de fysiotherapeutische behandeling niet aanslaat, kan de fysiotherapeut in overleg, uw huisarts contacteren om zo de verdere richting van de behandeling te bepalen. Dit een ander soort behandeling inhouden, zoals: medicatie, corticosteroïden injectie of verwijzing naar een gespecialiseerde arts. Ook wordt de patiënt soms door verwezen naar een podotherapeut.


Wat is een achillespees tendinopathie?

Een achillespees tendinopathie is een overbelastingsletsel van de achillespees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees, wat pijn geeft aan de achterkant van de enkel.

De kuitspieren aan de achterkant van het onderbeen bestaan uit twee grote spieren. Beide spieren hechten via de achillespees aan op het hielbot. 

Tijdens het samentrekken van de kuitspieren komt de achillespees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Achillespees tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgend ontsteking en degeneratie aan de pees. Dit komt meestal door graduele slijtage en scheurtjes geassocieerd met overbelasting. De aandoening kan echter ook ontstaan door een specifiek trauma.

Oorzaken van een achillespees tendinopathie?

Het ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de Achillespees veel belasten. Dit komt typisch voor bij overmatig lopen, rennen of springen. Soms, kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen. Dit komt dan meestal doordat er plots een grotere kracht van de achillespees wordt gevraagd, dan dat deze aankan. Deze situatie doet zich meestal voor tijdens plotse versnellingen en het krachtig afzetten voor een sprong.
Deze aandoening kan ook ontstaan navolgend aan een kuit- of achillespeesscheur, herhaalde enkelverzwikking, slechte voetbiomechanica of verkeerd schoeisel. Bij atleten wordt deze aandoening vaak gezien in de rensport, zoals: marathon, triatlon, voetbal en atletiek.


Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een achillespees tendinopathie voelen typische pijnklachten aan de achterkant van de enkel, in de hielregio. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijfgevoel in de achilles regio. Dit stijve gevoel neemt toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de kuitspieren vereisen. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: lopen, rennen (op oneffen oppervlakte, heuvel op), springen, tenen- en hielenstand of kuitspierstretching.

De pijn geassocieerd met deze aandoening kan opwarmen met activiteit in de begin fase van het letsel. Wanneer de aandoening langer aanwezig blijft, verandert vaak het beeld en ervaart de persoon voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Bij ernstige gevallen, kan de persoon gaan hinken of geen gewicht meer zetten op het aangedane been om de pijn te vermijden.

Personen met achillespees tendinopathie kunnen ook last hebben van zwelling, drukgevoeligheid, spierzwakte en voelbare verdikking van de achillespees ten opzichte van de gezonde zijde.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een anamnese (het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen. Verdere onderzoek zoals een MRI scan, RX scan of Ultrasound kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wanneer men te lang doorloopt zonder deze aandoening goed te laten herstellen, heeft kans op degeneratie en uiteindelijk tot een gedeeltelijke scheuring of complete afscheuring (zie afbeelding fasen). 

achillespees-tendinopathie

De prognose van een achillespees tendinopathie?

De meeste personen met deze blessure genezen goed met adequate fysiotherapie. Indien deze aandoening al een langere periode aanwezig is kan de revalidatie soms tot wel 6 maanden duren. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

  • Gewricht stijfheid (voornamelijk de enkel)
  • Verkorte spieren (Voornamelijk de kuitspieren)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte
  • Slechte biomechanica
  • Verkeerde voetstatiek (platvoet etc.)
  • Slecht schoeisel
  • Slechte proprioceptie of core-stabiliteit
  • Te weinig rustmomenten tussen training sessies
  • Inadequate revalidatie na een eerdere enkel blessures
  • Overgewicht

Welke oefeningen kan ik doen?

De fysiotherapeut zal de oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen worden meestal 2-3x per dag uitgevoerd en mogen geen toename in de klachten veroorzaken. Mogelijke oefeningen kunnen zijn:

Kuitspier stretching met handdoek

Zit met het been gestrekt. Hang het midden van de handdoek om de voorvoet en houd beide uiteinden vast. Gebruik Uw voet, enkel en de handdoek om de tenen naar u toe te trekken. Zorg dat u een middelmatige stretch ter hoogte van de kuitspier en of achillespees voelt. Houd deze stretch 5 sec aan en herhaal dit 10x, zonder toename van pijn.

Kuitspier stretching met teraband/elastiek

Zit met het been gestrekt. Hang het midden van de terband om de voorvoet en houd beide uiteinden vast. Gebruik de teraband om de tenen naar u toe te trekken. Beweeg met de voet en enkel tegen deze weerstand omlaag/van u af (gas geven). Beweeg tot het einde en laat vervolgens het elastiek van de teraband uw enkel langzaam weer omhoog trekken naar de startpositie. Herhaal dit 10-20x zonder toename van pijn.

Lees meer over enkelklachten.

Gerelateerde artikelen

De Specialist

Maikel Korbmacher

Fysiotherapeut Maikel Korbmacher Berghem

De behandeling die past bij uw klacht, begint bij de kennis over aandoeningen. Wij schrijven hierover om in begrijpbare taal uit te leggen welke aandoeningen er zijn, zodat iedereen zijn of haar aandoening kan begrijpen. Voel je vrij om vragen te stellen.

Wij streven er naar om binnen 24 uur antwoord te geven op al uw vragen!

Stel hier direct uw vraag

Reacties (4)

  • Rutger van der Meer

    20 januari 2018 op 18:14 | #

    OP dinsdag 2 januari 2018 kreeg ik tijdens het lopen last van mijn rechter hiel, op de aansluiting van de achillespees aan de hak. Het is een branderig gevoel. En ik heb een gevoel van stijfheid op de plek waar het ook zeer doet. Als ik zonde schoenen loop (binnen) of op sneakers loop (wel goede, geen goedkope) is de pijn geheel of bijna geheel weg, en heb ik er geen last van. Als ik stevigere schoenen draag, werk schoenen of legerkisten (echte legerkisten, dus goede kwaliteit. Ze zijn wel erg nieuw, dus ik moet ze nog veel inlopen), dan voel ik het meer. Vooral bij mijn werkschoenen. Bij de legerkisten niet heel erg, maar wel meer als zonder schoenen of met sneakers (meer een zeurend gevoel). Ik ben geboren met een te korte rechter achillespees. Maar normaal heb ik er geen last van. Ik loop dagelijks naar mijn werk, wat op een kwartier loopafstand licht. Ik zet wel altijd stevig de pas erin. En ik denk dat de pijn die ik nu heb komt doordat ik de nijging heb om met mijn rechtervoet teveel op mijn tenen te lopen. De pijn is niet aanhoudend. Alleen bij activiteit (vooral lopen), en dan vooral bij mijn werkschoenen. Ik sport ook twee keer in de week, waaronder kuit oefeningen en tien minuten op de cross trainer. Ik ben 25 jaar oud, ben 1,92 meter lang en weeg rond de 65 kilo (ondergewicht dus). Ik probeer altijd zo gezond mogelijk te eten. Groenten, vlees en aardappelen, af en toe rijst en pasta en soms vis. Een keer in de week haal ik patat. Ik drink vooral volle melk, water, thee en multivitamine sap (met vruchtvlees). Soms ook koffie. In het weekend één of twee biertjes. En heel af en toe een enkel glaasje whiskey (2 tot 4 keer in het jaar, schat ik zo). Ik loop veel. En ik doe veel fysiek buitenwerk (vooral met dieren, hokken schoonmaken en dergelijke. En ook tuin werk, zoals blad harken en tuinafval opruimen). Verder heb ik geen lichamelijke klachten. De pijn is niet ondragelijk, houd niet aan na de activiteit en is niet altijd even erg bij activiteit. Nu is dus de vraag, wat voor dingen kan ik zelf doen om de pijn te verminderen en de pees te versterken en te laten herstellen? Wat voor oefeningen kan ik doen? Ik heb geen trap in huis.
    Groeten,
    Rutger van der Meer

    antwoord

    • Maikel Korbmacher

      26 februari 2018 op 10:19 | #

      Beste Rutger,

      Waarschijnlijk he je meer last van de werkschoenen omdat deze meer wrijving geven op je achillespees. Ik denk dat je het beste even contact met een fysiotherapeut kunt opnemen. De specialist kan kijken wat de oorzaak is en dit probleem oplossen. In veel gevallen kan shockwave therapie helpen om het genezingsproces te versnellen. Succes!

      antwoord

  • Arend Vrielink

    09 juni 2015 op 10:47 | #

    Geachte relatie,

    Op 5 mei heb ik op de tennisbaan een zgn. "Zweepslag" opgelopen. Na 3 a 4 weken werd mij verteld dat de structuur van mijn achillespees geweld was aan gedaan. Op welke wijze kan ik zelf oefeningen uitvoeren die ertoe bijdragen dat mijn ietwat opgezwollen onderbeen (ter hoogte van de achillespees) zal afnemen? Lopen gaat mij nog moeilijk af, fietsen gaat zonder problemen In afwachting van uw reactie, alvast bedankt daarvoor.

    M.vr.gr. Arend Vrielink

    antwoord

    • Maikel Korbmacher

      15 augustus 2015 op 10:02 | #

      Beste Arend, in veel gevallen worden excentrische oefeningen voor de achillespees geadviseerd. Het is alleen lastig op deze manier uw klachten goed in te schatten. Ik raad u aan om een afspraak te maken bij uw fysiotherapeut. mvg Maikel Korbmacher

      antwoord

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen