Artrose knie - Slijtage knie

Artrose is een veelvoorkomend probleem in Nederland. Gelukkig is gebleken dat oefentherapie effectief kan zijn bij artrose. Daarom worden de eerste 12 behandelingen bij heup- en knie artrose vanaf 2018 vanuit de basisverzekering vergoed!

Wat is artrose?

Artrose wordt in de volksmond slijtage genoemd. Het is een degeneratief proces van het kraakbeen van het gewricht. Dat wil zeggen dat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit gaat. Het kraakbeen wordt dunner en zachter waardoor de botvlakken hieronder meer belast worden. Als reactie hierop gaat het lichaam extra bot aanleggen en gaan de gewrichtsvlakken vervormen. Er kunnen zo osteofyten (knobbels) bij de gewrichten ontstaan. Van alle reumatische aandoeningen komt artrose het meeste voor. Andere vormen van reuma zijn o.a. ontstekingsreuma en fibromyalgie (reuma van de weke delen).

Waar komt artrose het meeste voor?

Enkele veelvoorkomende vormen van artrose zijn:

Artrose heup

Artrose van de heup (coxartrose)

Het heupgewricht bestaat uit een kop (uiteinde van het bovenbeen) en een kom (deel van het bekken) en daartussen bevindt zich kraakbeen. Bij artrose van de heup is dit kraakbeen dunner en/of zachter geworden. Typische klachten die bij artrose van de heup horen, zijn: pijn in het heupgebied en in de liesregio, stijfheid van de heup, beperkte beweeglijkheid van de heup en krachtsverlies van spieren rondom de heup.

Artrose knie

Artrose van de knie

Het kniegewricht bestaat uit drie botstukken: het bovenbeen, het onderbeen en de knieschijf. Zowel tussen het bovenbeen en de knieschijf als tussen het boven- en onderbeen bevinden zich gewrichtsvlakken met kraakbeen. Regelmatig wordt degeneratie van het kraakbeen tussen boven- en onderbeen gezien. Kenmerkende symptomen hiervan zijn: pijn in de knie of knieholte, pijn bij (trap)lopen of hurken, stijfheid en bewegingsbeperkingen.

Bekijk de onderstaande video waarin Maikel Korbmacher uitlegt wat belangrijk is om te doen bij een versleten knie.

Artrose hand

Artrose van de hand/vingers

In de hand bevinden zich tientallen botstukjes en daardoor ook veel gewrichtjes. Zo ook in de duim en vingers. Bij artrose van de hand/vingers wordt het kraakbeen tussen de botjes van mindere kwaliteit en kan dit pijnklachten en stijfheid in de hand en vingers geven. Vaak is de hand in de ochtend stijf en neemt de pijn toe na zware belasting, zoals het herhaaldelijk uitwringen van doeken.

Artrose lage rug - Slijtage onderrug

Artrose van de rug/nek

Artrose in rug en nek komen vrij vaak voor. Onze wervelkolom bestaat uit wervels met daartussen de tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven bestaan uit kraakbeen. Bij het dunner en/of zachter worden van dit kraakbeen wordt er extra bot gevormd bij de wervels en treedt er hierdoor vervorming van de wervels op. Dit kan klachten geven (bijvoorbeeld doordat deze botdelen op zenuwen gaan drukken).

Bekijk de onderstaande video waarin Maikel Korbmacher uitlegt wat artrose in de lage rug is en hoe dit het beste behandeld kan worden, zodat de pijnklachten verminderen.

Enkel artrose - slijtage enkel

Artrose van de enkel

Artrose van de enkel betekent dat er slijtage is opgetreden in het kraakbeen tussen de twee grootste gewrichten van de enkel, namelijk de onderste en bovenste spronggewricht. De kwaliteit van het kraakbeen is dus afgenomen, waardoor het bewegen van de enkel pijn kan veroorzaken. Dit, omdat het kraakbeen tussen de botstukken ervoor zorgt dat jij de enkel pijnvrij kan bewegen. Artrose in de enkel komt minder vaak voor dat artrose in de heup of knie.

Wat zijn de symptomen?

In het beginstadium van artrose heeft men vaak nog weinig of geen klachten. De artrose zal langzaam toenemen, waardoor de klachten vaak ook geleidelijk steeds meer op de voorgrond komen te staan. De voornaamste klachten zijn:

Pijn

Door de afname van het kraakbeen worden de gewrichtsvlakken zwaarder belast en dit kan pijn geven. Dit is vaak bij het belasten na inactiviteit duidelijk aanwezig en wordt dan startpijn genoemd. Dit is bijvoorbeeld als je een tijdje op de bank hebt gezeten en daarna weer op wil staan of de eerste passen als je ’s ochtends uit je bed stapt. Ook wordt de pijn vaak erger gedurende de dag.

Stijfheid

Artrose kan ervoor zorgen dat het gewricht stijver wordt. Dit is, net als bij pijn, erger na een periode van inactiviteit (startstijfheid).

Bewegingsbeperkingen

Door de osteofyten (knobbels) bij de gewrichten kunnen er bewegingsbeperkingen ontstaan. Het buigen en strekken van gewrichten gaat bijvoorbeeld steeds moeilijker. Ook kan pijn ervoor zorgen dat u een gewricht minder gaat gebruiken wat op den duur ook weer beperkingen kan geven.

Uitstralende pijn

De pijn kan uitstralen naar een ander gebied dan het gewricht zelf. Zo is bijvoorbeeld van heupartrose bekend dat dit ook pijn in de liesregio kan veroorzaken.

Crepitaties

Het kraken of knoepen van het gewricht (crepitaties genoemd) is ook een kenmerk van artrose. Dit is te verklaren door het feit dat de gewrichtsvlakken en het kraakbeen tussen de gewrichtsvlakken van structuur veranderen.

Wat zijn de oorzaken van artrose?

Factoren die een rol spelen bij de oorzaak van artrose zijn:

• Erfelijke aanleg
  • Reumatoïde artritis
  • Jicht
  • Pseudojicht
  • Geslacht (vrouwen hebben vaker artrose dan mannen)
  • Eerder letsel aan het gewricht (na bandletsel of meniscusletsel is het gewricht minder stabiel en ontstaan er sneller
  • Overbelastingen op het kraakbeen) overbelasting door langdurig zwaar werk
  • Overgewicht

Dit zijn effectieve fysiotherapeutische behandelingen bij artrose

Vanaf 2018 krijgt men bij heup- en knieartrose dus 12 behandelingen met oefentherapie vanuit de basisverzekering vergoed. Misschien denkt u dat er niets te doen is aan artrose. Dat is niet waar! Het klopt dat het degeneratieve proces niet teruggedraaid kan worden; maar het resterende kraakbeen kan men wel van optimale kwaliteit maken door middels van oefentherapie. Men kan de spieren rondom het gewricht trainen, zodat het gewricht zelf minder belast wordt. Hierdoor kan de pijn minder worden of in sommige gevallen geheel verdwijnen.

Oefentherapie

Door lichte, mobiliserende oefeningen treedt er een soort sponswerking van het kraakbeen op in het aangedane gewricht. Het kraakbeen zuigt voedingsstoffen op en door druk op het gewricht worden vervolgens afvalstoffen afgevoerd. Wanneer men dit herhaaldelijk doet, wordt het kraakbeen van optimale kwaliteit. Ook kun je met kracht- en stabiliteitoefeningen de omliggende spieren van het gewricht trainen. Hoe sterker deze spieren zijn, hoe minder het kraakbeen belast wordt.

Manuele mobilisaties/manipulaties

Door het slijtageproces zal de mobiliteit van het gewricht afnemen en kunnen daardoor ook andere spier- en pijnklachten ontstaan. Om het verlies aan mobiliteit zo klein mogelijk te houden, kunnen manuele mobilisatie- en/of manipulatietechnieken bijdragen aan de behandeling.

Houdingstherapie

Het is van belang om het aangedane gewricht op de juiste manier te belasten. Soms gaat men door de pijn of door de vervorming van het gewricht anders staan of lopen. Dit kan de klachten verergeren. Daarom zullen we kijken naar uw houding tijdens stand en tijdens lopen. We kunnen u adviseren en oefeningen geven om een juiste houding hierbij aan te nemen.

Taping

Met Medical Tape kunnen we verschillende dingen bereiken: het laten ontspannen van spieren, het activeren van spieren, het sturen van gewrichten, het afvoeren van vocht, etc. Bij bijvoorbeeld knieartrose, kan het zijn dat er een spierdisbalans is waardoor uw klachten verergeren. Door de juiste tapetechnieken kunnen we de ‘verzwakte’ spieren meer activeren en de overbelaste spieren meer ontspannen. Dit kan bijdragen aan uw herstel.

Adviesgesprek over belasting/belastbaarheid

Artrose is helaas niet te genezen en daarom is het belangrijk dat u leert om een goede balans te vinden tussen belasting en belastbaarheid. Zo kan het zijn dat u meer rustmomenten zal moeten inbouwen gedurende de dag. Ook kunnen soms simpele aanpassingen op de werkplek de klachten soms verminderen. Hierin zullen we u begeleiden.

Wanneer is er bij artrose een operatie nodig?

Indien fysiotherapeutische behandelingen niet of onvoldoende werken, kan men overwegen om een operatie te ondergaan. Men kan dan een kunstgewricht krijgen (prothese). Dit wordt ook wel een ‘nieuwe’ knie of ‘nieuwe’ heup genoemd. Het is een intensieve operatie met een lang revalidatietraject. Heeft u al een dergelijke operatie ondergaan? U kunt bij ons revalideren! We zullen u begeleiden in het herstelproces en de uiteindelijke mobiliteit, stabiliteit en kracht van en rondom het gewricht proberen te herwinnen.