Symptomen enkelklachten

symptomen enkelklachtenEr zijn tal van enkelklachten. Hieronder staan de symptomen van enkele van deze klachten beschreven.

- Enkelfractuur
De symptomen van een enkelfractuur zijn afhankelijk van de locatie en grootte van de breuk. Wanneer men de enkel breekt, is meestal direct een hevige pijn voelbaar. Het is ook mogelijk dat men op het moment van breken een ‘krak’ of ‘knoep’ hoort. De enkel wordt dik en meestal is er een bloeduitstorting zichtbaar. Men kan de enkel nauwelijks bewegen en ook steun nemen op de voet is meestal niet mogelijk.

- Enkelverzwikking
Op het moment van verzwikken, voelt men vaak een felle pijn in de enkel. Bij een flinke verzwikking, wordt de enkel vaak al snel dik en blauw. Bij deze enkelklacht is het vaak niet mogelijk nog langer steun te nemen op de voet. Ook het bewegen van de voet is pijnlijk. Bij een lichtere verzwikking is het soms wel mogelijk de belasting op de enkel voort te zetten en de klachten komen dan pas later opzetten (in rust). De pijn kan vanuit de enkel uitstralen naar de voet en het onderbeen.

- Ontwrichte enkel
Ook hierbij is er direct een hevige pijn voelbaar. De enkel wordt direct dik en blauw en steun nemen op de voet is niet mogelijk. Soms is de dislocatie (ontwrichting) ook van buitenaf zichtbaar. Door de ontwrichting kunnen zenuwen en bloedvaten rondom het enkelgewricht bekneld en/of beschadigd raken waardoor gevoels- en doorbloedingsstoornissen in de voet kunnen optreden.

- Achillespeesklachten
Bij een achillespeestendinose treden er pijnklachten op aan de achterzijde van de enkel ter hoogte van de achillespees. Deze pijn neemt toe bij belasting op de achillespees, zoals bij wandelen of traplopen. Aanvankelijk treedt de pijn na inspanning op, maar naarmate de blessure langer aanhoudt, treedt dit al tijdens het sporten op en in een later stadium kan men continu pijnklachten ervaren. De achillespees kan drukpijnlijk zijn en een lokale zwelling hebben. Ook is er vaak sprake van ochtendstijfheid en stijfheid van de pees na deze een tijdje niet bewogen te hebben.
Een scheuring van de achillespees kan ook enkelklachten veroorzaken. Bij een achillespeesruptuur treedt er op het moment van scheuren, een felle pijn op en kan men bij een volledige scheuring niet meer lopen. Er treedt vaak een bloeduitstorting op en soms is de achillespees en kuit zichtbaar van vorm veranderd. Bij een volledige ruptuur dient deze operatief gehecht te worden om de functie van de pees weer terug te krijgen.

- Impingement
De pijnklachten bij een impingement aan de achterzijde van de enkel zijn aan de achterzijde gelegen, maar de pijn kan uitstralen naar de voet en de kuit. Vooral na de voet veelvuldig in gestrekte positie (met de tenen naar beneden) te hebben gehad, nemen de enkelklachten toe. Dit kan bijvoorbeeld na zwemmen, ballet of voetbal optreden. Ook is er vaak sprake van ochtendstijfheid en startstijfheid.

Contactgegevens

U kunt ook direct contact met ons opnemen.
0412-404035 of 076-5657133.
Of per mail: administratie@fysiotherapie4all.nl