Shockwave therapie

shockwave-therapie

Heeft u een van deze klachten?

Shockwave therapie is bij veel aandoeningen effectief gebleken. Voorbeelden hiervan zijn:

• peesontsteking in de schouder
  • frozen shoulder
  • achillespeesklachten (ontsteking/ tendinose)
  • tennisarm en golfersarm
  • slijmbeursontstekingen in bijvoorbeeld de heup of schouder
  • verkalking in pezen van de schouder
  • klachten door triggerpoints (spierknopen) in spieren
  • hielspoor of ontsteking van de peesplaat onder de voet
  • pijn net onder de knieschijf
  • chronische nek-, schouder- of rugpijn en spanning (triggerpoints)
  • andere vormen van tendinitis

Let op! Alleen op de vestiging in Berghem beschikbaar.

Extracorparale shockwave therapie (ESWT), is een behandelmethode waarbij men door middel van hoogenergetische geluidsgolven klachten behandelt. Het heet 'extracorporale' shockwave therapie, omdat de geluidsgolven door het apparaat van buitenaf via de huid het lichaam binnendringen. Door middel van deze geluidsgolven kunnen ontstekingen en verkalkingen verdwijnen. Ontstekingen kunnen afnemen doordat de doorbloeding en stofwisseling toeneemt wanneer men deze therapie toepast. Afvalstoffen worden dan ook sneller afgevoerd. Ook verkalkingen kunnen door deze therapie afnemen doordat het een 'vergruizende' werking heeft. Het herstelproces van het lichaam wordt door deze therapie dus versneld.

Shockwavetherapie

Shockwave therapie Oss

Shockwave therapie hielspoor

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?

1. Succes rate van 80%
2. Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie.
3. Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
4. Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen.
5. Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen.
6. Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen.
7. Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
8. Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Hoe ziet de shockwave behandeling eruit?

Voordat de fysiotherapeut deze behandeling overweegt, zal hij/zij eerst een anamnese (vraaggesprek) afnemen en een lichamelijk onderzoek doen. Ook kan er eventueel een echo gemaakt worden om te bepalen of er lokale weefselschade, zoals een ontsteking of verkalking, aanwezig is. Daarna zal de therapeut in overleg met u bepalen of deze vorm van therapie een optie is.
Er zijn gemiddeld vier tot zes behandelingen nodig om de klachten te verminderen. Dit is wel wisselend per patiënt en per klacht. Tussen twee behandelingen zit gemiddeld zeven tot tien dagen. Tijdens de behandeling worden de geluidsgolven overgebracht aan het lichaam via de behandelkop van het shockwave apparaat. Deze wordt ingezet op het gebied waar de lokale weefselschade zich bevindt en de intensiteit van de geluidsgolven kan per klacht en persoon variëren. Ook kan men verschillende koppen op het apparaat zetten om de verschillende klachten optimaal te behandelen. Tijdens de therapie voelt men schokjes tegen het lichaamsgedeelte dat behandeld wordt. Een behandeling kan pijnlijk zijn, maar dit is afhankelijk van de klacht, de mate van weefselschade en de pijngrens. Een shockwave behandeling duurt gemiddeld vijf à tien minuten.

Wat zijn de kosten van shockave therapie?

De shockwavebehandelingen kosten bij Fysiotherapie4all niets extra. Het is een onderdeel van een reguliere fysiotherapiebehandeling.