Soorten knieklachten

soorten knieklachten

Er zijn veel verschillende soorten knieklachten. Men kan acute en chronische klachten van elkaar onderscheiden. Ook zijn de klachten te verdelen in specifieke en aspecifieke klachten.

Aspecifiek of specifiek
Afhankelijk van de aard van de knieklacht kan deze aspecifiek of specifiek zijn. Deze verdeling kan men in principe bij iedere klacht (ook bij bijvoorbeeld rugklachten of nekklachten) maken. Met specifieke knieklachten worden klachten bedoeld waarbij de oorzaak van de klacht duidelijk is. Men kan de aandoening aantonen middels aanvullend diagnostiek. Dit kan bijvoorbeeld een meniscuslaesie, knieslijtage of een voorste kruisbandruptuur zijn. Er zijn echter ook veel klachten in de knie waarbij er sprake is van pijn, maar waarbij er op een MRI-scan of röntgenfoto geen afwijkingen aan structuren te zien zijn. Het wil niet zeggen dat deze pijn dan ‘tussen de oren’ moet zitten. Deze pijn kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van ‘referred pain’ (‘pijn op afstand’) waarbij triggerpoints (spierknopen) in andere spieren een pijn geven in de knie. Zo kunnen bijvoorbeeld triggerpoints in bepaalde liesspieren pijnlijkachten geven in de knie. Deze triggerpoints kunnen ontstaan door stress, een verkeerde houding of door bijvoorbeeld een eenzijdig bewegingspatroon. Ook kan de pijn bij aspecifieke knieklachten het gevolg zijn van een letsel aan een ander gewricht, zoals de enkel of heup.

Acuut of chronisch
Knieklachten kan men naast aspecifiek en specifiek ook verdelen in acuut en chronisch. Dit heeft te maken met de tijdsduur dat de klacht aanwezig is. Als de klachten langer dan drie maanden aanwezig zijn, is er sprake van een chronische klacht. Dit wil echter niet zeggen dat deze klacht nooit meer weg zal gaan. Ook chronische klachten van de knie zijn vaak goed te behandelen. Een voorbeeld hiervan is dat spiergerelateerde klachten die al langere tijd aanwezig zijn, vaak goed te behandelen zijn met dry needling. Hierbij worden spierknopen in spieren met een ‘droge’ naald aangeprikt waardoor de spieren snel weer kunnen ontspannen. Wanneer de pijn in de knie korter dan zes weken aanwezig is, is er sprake van een acute knieklacht.
Voorbeelden van acute klachten zijn: een scheuring van de voorste kruisband drie weken geleden of een pijnlijke knie na een lange wandeling een week geleden. Een voorbeeld van een chronische knieklacht is een instabiliteit van de knie die ontstaan is na een kruisbandoperatie vier maanden geleden of pijn die al gedurende een half jaar aanwezig is ten gevolge van slijtage in de knie.

Knieklachten kunnen dus specifiek of aspecifiek (afhankelijk van of er een duidelijke en zichtbare oorzaak is) en acuut of chronisch zijn (afhankelijk van de duur van de klachten).

Hoogstraat 1a

Fysiotherapie Veenendaal