Wat is de beste houding achter de computer?

Juiste houding achter de computer

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Als we daar vanuit gaan, bestaat er eigenlijk geen beste houding achter de computer, omdat dit een statische en geen dynamische belasting is. Statisch wil zeggen dat je langere tijd in dezelfde houding zit of staat en dynamisch wil zeggen dat je in beweging bent. Toch moeten we voor ons werk vaak zitten achter een computer.


Hoe kun jij het beste achter de computer zitten?


9 tips voor een optimale houding achter de computer:

1. Stel de hoogte van de stoel zo in, dat je nog wel met je voeten plat op de grond kan staan, maar dat de hoek tussen je heupen en bovenbenen 90 graden of meer is.

2. Ga goed achter in de stoel zitten, maar zorg ervoor dat er nog ongeveer een vuist ruimte tussen de rand van de stoel en je knieën is om afklemming in de knieholte te voorkomen.

3. Wanneer je stoelleuning onderin een bolling heeft, zorg je ervoor dat deze bolling net boven je broekriem de steun geeft.

4. Zit met een rechte rug en zorg ervoor dat je hoofd recht boven je romp gepositioneerd is. Mensen hebben vaak de neiging om het hoofd te veel naar voren te laten zakken.

5. Het bureaublad stel je in op ellebooghoogte. Dit voorkomt dat je je schouders optrekt.

6. Voor de hoogte van het beeldscherm houd je het volgende aan: wanneer je rechtop zit en recht vooruit kijkt, zouden je ogen ter hoogte van de bovenste rand van het beeldscherm moeten zitten.
Staat je beeldscherm te laag? Zet hem dan hoger met een verhoging of een aantal boeken. Werk je op een laptop? Zet deze dan in een laptophouder en werk met een los toetsenbord (en muis).

7. Het beeldscherm zet je op ongeveer een armlengte afstand.

8. Laat je onderarmen rusten op het bureaublad. Zet je toetsenbord dus ietsje van de bureaurand af.

9. Wissel het zitten af met bewegen. Ga even naar het toilet, wat drinken halen of wat printen, zodat je lichaam weer even in beweging komt.

Ook kan je oefeningen doen om je nek soepel te houden. Kijk bijvoorbeeld afwisselend over je rechter- en linkerschouder, draai je hoofd onderlangs van links naar rechts of buig je hoofd naar links en rechts, zodat je je monnikskapspier lichtjes rekt.

Gerelateerde artikelen

De Specialist

Maikel Korbmacher

Fysiotherapeut Maikel Korbmacher Berghem

De behandeling die past bij uw klacht, begint bij de kennis over aandoeningen. Wij schrijven hierover om in begrijpbare taal uit te leggen welke aandoeningen er zijn, zodat iedereen zijn of haar aandoening kan begrijpen. Voel je vrij om vragen te stellen.

Wij streven er naar om binnen 24 uur antwoord te geven op al uw vragen!

Stel hier direct uw vraag

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast