Hoe kan ik een ‘tabletnek' voorkomen?

Let op je houding bij gebruik van tablets, smartphones en computers!

Hoe kan ik een ‘tabletnek' voorkomen?

De tabletnek: een nekblessure die steeds meer voorkomt. Deze nekklachten zijn het gevolg van een langdurig gebogen houding van de nek waardoor er een overbelasting van de structuren in de nek optreedt. Men legt de tablet vaak op tafel of op schoot, waardoor men het hoofd moet buigen om op het scherm te kijken. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat computergebruikers minder vaak nekklachten hebben dan iPad- of tabletgebruikers. Lees hieronder tips om een tabletnek te voorkomen!

Bekij de video over de tabletnek!

 

Tips tegen een tabletnek:

  • Breng het apparaat naar je gezicht, in plaats van je gezicht naar het apparaat. Zo hoef je je nek minder ver te buigen.
  • Kies ervoor om je tablet/iPad op een standaard te zetten als je deze langere tijd achter elkaar gebruikt. Het apparaat staat dan op ooghoogte, waardoor je buiging van de nek voorkomt.
  • Laat je ellebogen rusten op kussens of armleuningen, zodat je je schouders niet optrekt. Dit kan een verhoogde spanning in nek-en schoudermusculatuur geven.
  • Wissel je houding geregeld af en zorg voor pauzes tussendoor.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging wanneer je de tablet of iPad niet gebruikt.
  • Doe regelmatig ontspannings- of rekoefeningen om de nek soepel te houden.

Symtomen bij een tabletnek

Nekklachten zijn vaak de eerste symptomen van een ‘tabletnek’. Wanneer deze klachten lang aanhouden, zien we vaak dat mensen ook hoofdpijnklachten ontwikkelen. Ongeveer 78% van de mensen in Nederland met hoofdpijn heeft last van spanningshoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn wordt veroorzaakt door te gespannen nekspieren. Deze nekspanning wordt in veel gevallen veroorzaakt door triggerpoints.

Effectieve behandelmethoden bij een tabletnek

Het belangrijkste is natuurlijk om een tabletnek te voorkomen. Dit kan door middel van een juiste houding aan te nemen, regelmatig bewegen en meer afwisseling van houding (belasting en belastbaarheid aanpassen). Wanneer je toch last krijgt van een tabletnek is het raadzaam om contact met je fysiotherapeut op te nemen. Zij kunnen je tips geven om een juiste houding aan te nemen en spierspanning wegnemen middels; manuele therapie, triggerpointtherapie of dry needling.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast