Belasting en belastbaarheid

Belasting en belastbaarheid

Misschien herken je het wel, de vakantie is voorbij, het “gewone leven begint weer. Klachten die je had, leken in de vakantie verdwenen te zijn, maar komen nu weer terug. Oorzaak hiervan kan zijn dat het lichaam tijdens de vakantie op een andere manier wordt belast dan in het dagelijks leven. Dit kan komen dat je doordat je niet hebt gesport, een wijntje meer hebt gedronken dan anders, wat vaker hebt gebarbecued en later je bed in bent gegaan. Of juist doordat je normaal gesproken te eenzijdig belast, bijvoorbeeld doordat je een zittend beroep hebt en je in je vakantie veel gewandeld en gefietst hebt. Ook als je niet gewend bent aan lichamelijk werk in en om het huis en je besluit toch ineens het huis te schilderen of de tuin te doen, of je haalt na een lange zomerstop ineens alles uit de kast tijdens de eerste voetbaltraining, kunnen klachten ontstaan. 

 

Klachten die ontstaan hebben alles te maken met de belasting die je vraagt van je lichaam en de belastbaarheiddie je lichaam aankan of gewend is. Met belasting worden de prikkels, dus activiteiten, die je je lichaamgeeft bedoeld. Belastbaarheid is de hoeveelheid belasting die je lichaam aankan zonder klachten te krijgen. Wanneer belasting en belastbaarheid niet in balans zijn, bestaat er een kans dat je een blessure oploopt en zo terechtkomt bij de fysiotherapeut en/of manueel therapeut.

De fysiotherapeut en/of manueel therapeut kan je dan helpen deze klachten weer te op te lossen door de belastbaarheid te vergroten. Tijdens een behandelperiode is het mogelijk dat je in de oefenzaal hiervoor een aantal oefeningen gaat doen. De fysiotherapeut houdt hierbij een aantal principes aan om zo effectief mogelijk je belastbaarheid te trainen. Zo moet de oefening iets zwaarder zijn dan het lichaam gewend is. De trainingsprikkel die wordt toegediend zorgt ervoor dat cellen en weefsels zich aanpassen om de belastbaarheid van het lichaam te vergroten. Na de training begint het herstel. Bij de juiste intensiteit van de trainingsprikkel en voldoende hersteltijd, wordt je belastbaarheid vergroot; dit wordt supercompensatie genoemd. Hoe groter je belastbaarheid is, des te groter moet de trainingsprikkel zijn om dit effect te krijgen. Iedere keer dezelfde belasting is minder effectief en betekent op de lange termijn achteruitgang.

Tijdens het trainen van jebelastbaarheid moet de prikkel die je toedient, specifiek voor jouw klachten zijn. Daarom zal de fysiotherapeuten/of manueel therapeut de training afstemmen op jouw klachten en doelen. Hierdoor heeft iedereen dus eenander trainingstraject. Wanneer je je belastbaarheid hebt vergroot door het specifiek trainen, bedenk dan ook dat het bereikte effect van je training verdwijnt door minder vaak te trainen, door het verwaarlozen van je oefeningen of door helemaal te stoppen. Herken je dit, heb je klachten? Twijfel dan niet en neem contact op met een fysiotherapeut of manueel therapeut in de buurt. Zij kunnen je helpen om de balans tussen belasting en belastbaarheid van het lichaam weer in evenwicht te brengen.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast