Nieuws

Lees en volg hier de laatste nieuws omtrent Fysiotherapie4all en over algemene fysiotherapie onderwerpen.

Kies jouw onderwerp!

Is fysiotherapie zinvol bij artrose?

Feit of fabel?

Fysiotherapie bij Artrose

Artrose is een aandoening die voorkomt bij ongeveer één miljoen Nederlanders. Heeft fysiotherapie zin of is er niks meer aan te doen? Daar geven we in dit artikel antwoord op!

Wat is artrose?

Artrose wordt in de volksmond ook wel slijtage genoemd. Anders dan deze naam doet vermoeden, is het geen verouderingsproces, maar valt artrose onder de reumatische aandoeningen.

Wat zijn de voor en nadelen van sporten

Hoe intensief en hoe lang sporten is gezond?

Voor- en nadelen sporten

Je kunt er haast niet meer omheen: we moeten minder zitten en meer bewegen gedurende de dag. Waarom is dit zo? Lees hier meer!

Wat is de beweegnorm

Nederlanders zitten gemiddeld 7 uur per dag. Dit is tijdens school of werk, onderweg in de auto of bus en thuis op de bank. Helaas voldoet maar 60% van de Nederlanders aan de beweegnorm. Je zou eigenlijk iedere week 150 minuten matig tot intensief moeten bewegen, zoals fietsen. Echter, vanaf 100 minuten per week matig tot intensief bewegen merk je al positieve gezondheidseffecten en bij meer dan 550 minuten per week is dit effect optimaal. Daarnaast heb je als je iedere week meer dan 90 minuten intensief sport een verminderde kans op hart- en vaatziekten.

Verbetert trainen op een lege maag je sportprestaties?

Is dit een feit of fabel?

Sporten op lege maag

Sommige topsporters zijn ervan overtuigd dat trainen op een lege maag je prestaties positief beïnvloedt. Is dit een feit of een fabel?

Het idee achter ‘nuchter’ trainen is dat je ’s avonds normaal eet en de volgende ochtend voordat je gaat trainen niet eet. Dit doe je pas na je training. Wat water of koffie drinken vooraf kan wel. Voormalig Olympisch marathon kampioen Frank Shorter en een Tour de France winnaar uit de jaren 90 gebruikten deze methode en waren er dus erg succesvol mee.

Fysiotherapie is bij een gescheurde meniscus even effectief als operatie!

Geen operatie nodig bij gescheurde meniscus!

gescheurde mensicus

Een gescheurde meniscus wordt ook wel een meniscuslaesie genoemd. De meniscus is een schijfje in de knie dat de schokken op de knie dempt. Ook helpt het mee bij de sturing van je kniegewricht en het ondersteunen van de gewrichtssmering. In één knie bevinden zich twee menisci: een binnenste en een buitenste meniscus. In de meeste gevallen bevindt de scheur zich in de binnenste meniscus, omdat deze aan de binnenste knieband vastzit. Deze meniscus mist daardoor wat flexibiliteit.

In andere artikelen worden meerdere soorten knieklachten uitgelegt.

9 tips voor hoofdpijn tijdens of na het sporten!

Hoofdpijn

Heb je tijdens of na het sporten vaak hoofdpijn? Dan zou dit inspanningshoofdpijn kunnen zijn! Hierbij treedt er tijdens of na fysieke inspanning hoofdpijn op. 

Kom in dit artikel meer over hoofdpijnklachten te weten!

2 verschillende soorten inspanningshoofdpijn
Er zijn twee soorten inspanningshoofdpijn: primaire en secundaire inspanningshoofdpijn. Bij de primaire vorm, is er geen sprake van een onderliggende aandoening. Bij de secundaire vorm is hier wel sprake van.

Bewegen goed voor het geheugen van ouderen!

De gezondheid van ouderen verbetert als zij blijven sporten

Sporten goed voor geheugen ouderen

Bewegen is erg belangrijk voor ouderen. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat bewegen van positieve invloed is op plannen, initiatief nemen en het geheugen. Als men zowel kracht, mobiliteit, balans en uithoudingsvermogen traint, heeft dit het meest gunstige effect op bovenstaande cognitieve factoren. Ook neemt de kans op dementie af!

Voor ouderen is het belangrijk om zo lang mogelijk zelfredzaam te blijven. Een goed denkvermogen is hierbij uitermate belangrijk. Het is dus zaak om als oudere in beweging te blijven. Echter, in veel gevallen zijn ouderen lichamelijk beperkt en werkt dit hen tegen om te gaan bewegen. Het is gebleken dat meer dan 60 procent van de 65-plussers die een chronische aandoening heeft en lichamelijk beperkt is te weinig beweegt.

Revalidatie in Uden

Maak direct jouw afspraak in Uden!

Revalidatie Uden

Bij Fysiotherapie4all Uden kunt u terecht voor verschillende therapievormen. Eén daarvan is revalidatie na een (sport)blessure, ongeval of operatie. Bij onze vestiging in Uden maakt men gebruik van de ruime en veelzijdige fitnesszaal en attributen van Basic-Fit. Dit biedt u de kans om specifiek en gevarieerd te trainen.

De elektrische fiets: een uitkomst of een valkuil?

Te weinig beweging kan gezondheidsrisico's met zich mee brengen

Elektrische fiets gezond beweegnorm

Er komen steeds meer elektrische apparaten in huis. Eerst waren dit een stofzuiger en een wasmachine, maar tegenwoordig kan een automatische grasmaaier er bijvoorbeeld bijhoren. Huishoudelijke taken zijn op deze manier minder inspannend en kosten vaak ook minder tijd. Het kan echter ook een valkuil zijn om te weinig te gaan bewegen. Een voorbeeld hiervan is de elektrische fiets. Wanneer deze gebruikt wordt door iemand die wegens lichamelijke klachten anders geen gebruik zou kunnen maken van een fiets, is het natuurlijk alleen maar handig dat deze elektrische fietsen bestaan. Echter, wanneer deze puur gebruikt wordt voor het gemak zou je je kunnen afvragen wat dit voor effect heeft op je beweeggedrag.

Langer wachten met sporten na een voorste kruisband reconstructie!

Patiënten mogen pas na 9 maanden onbeperkt sporten

Voorste kruisband reconstructie nieuwe kruisband

In het kniegewricht zitten een voorste- en achterste kruisband. Deze banden hebben een belangrijke bijdrage aan de stabiliteit van de knie. Het scheuren van een voorste kruisband komt onder sporters regelmatig voor. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan na een verdraaiing van de knie waarbij het onderbeen vast in de grond staat. Aanvankelijk ervaart men veel pijn, maar later is vaak instabiliteit de meest voorname klacht. Door de instabiliteit kunnen er andere klachten, zoals slijtage van de knie optreden.

Onderzoek naar oefentherapie bij de springersknie!

Onderzoek voor twee soorten oefentherapie bij een springersknie

Onderzoek naar oefentherapie springerknie

De springersknie, wordt ook wel Jumpers Knee genoemd, is een vervelende knieblessure die vooral bij sporters die veel sprongen maken gezien wordt. Radioloog dr. Edwin Oei en sportarts dr. Robert-Jan de Vos zijn een onderzoek gestart naar deze blessure en hebben nu 300.000 dollar gekregen van de NBA (Amerikaanse basketbalbond) voor dit onderzoek.

‘Rusteloze benen’ wordt nog te weinig herkend!

Rustelozen benen wordt ook wel Restless Leg Syndrome (RLS) genoemd

Rusteloze benen worden te weinig herkend

Misschien kent u het wel: wanneer u gaat liggen of zitten, ontstaat er een vervelende, kloppende pijn met eventueel tintelingen in uw benen. Wanneer u uw benen gaat bewegen, geeft dit wat verlichting. Dit zijn klachten die mogelijk verband houden met ‘rusteloze benen’ (ook wel ‘Restless Leg Syndrome’ of RLS genoemd).

Welke oefeningen kan ik doen om mijn nek soepel te houden?

Gebruik deze oefeningen om nekklachten te verminderen!

Oefeningen om de nek soepel te houden

Dagelijks in de prakijk zien wij mensen de last hebben van hun nek. De grootste oorzaak hiervan is het verkeerd gebruiken van je nek. Dit komt met name doordat we steeds vaker en langer met de telefoon bezig zijn en achter de computer zitten. Dit doen we dan vaak ook met een gebogen nek, waardoor de nek verkeerd wordt belast.

Heb jij last van je nek? Met de onderstaande oefeningen kun jij pijnklachten verminderen.

Wat is de beste tiltechniek voor de rug

Gebruik deze tips bij het tillen van objecten!

Beste tiltechniekvoor de rug

Rugklachten kunnen veroorzaakt worden door verkeerd tillen, maar wat is een goede tiltechniek? En is het waar dat je voor een juiste tiltechniek altijd door je knieën moet gaan?

Fysiotherapie bij astma

Fysiotherapeutische behandelingen kunnen astma klachten verminderen

Fysiotherapie bij astma

Bij astma heeft men een chronische ontsteking van de longen. Waar bij een longontsteking de ontsteking door een bacterie veroorzaakt wordt, is dit bij astma niet het geval. Men kan verschillende soorten astma onderscheiden: allergische astma, niet-allergische astma, inspanningsastma en ernstige astma. Tijdens een astma-aanval verkrampen de spieren van de luchtwegen waardoor deze vernauwen. Ook zwellen de slijmvliezen van de neus, keel en longen op. Wanneer iemand een astma-aanval krijgt, kan men klachten ervaren, zoals: benauwdheid, een piepende ademhaling en hoesten.

Oefeningen om de core-stability te verbeteren

Train jouw rompstabiliteit met deze oefeningen

Oefeningen rompstabiliteit te verbeteren

Wanneer u regelmatig rugklachten heeft, kan het vaak al helpen om uw rompstabiliteit te verbeteren. De rompstabiliteit is afhankelijk van verschillende factoren. Ten eerste zorgen de botstructuren voor stabiliteit. Dit is voornamelijk de wervelkolom. Daaromheen bevinden zich banden en spieren. Deze zorgen samen ook voor stabiliteit. Wil men de rompstabiliteit trainen, dan wordt hiermee bedoeld dat men de spieren gaat trainen. Er zijn verschillende typen spieren in de romp: de global movers, de global stabilizers en de local stabilizers.