Spierpijn

Wat is spierpijn?

Spierpijn wordt ook wel myalgie genoemd. Men kan twee vormen onderscheiden: vroege en verlate spierpijn.

Hoe ontstaat het?

Vroege spierpijn ontstaat door een overschot aan melkzuur in één of meerdere spieren. Melkzuur is een afvalstof. Het ontstaat bij de verbranding van suikers. Normaal gesproken kan de lever dit melkzuur afbreken, maar bij een overschot hoopt zich dit op in de spieren. Verlate spierpijn ontstaat door hele kleine scheurtjes in een spier. Dit worden ook wel microscheurtjes genoemd. Deze ontstaan door een overbelasting op de spier. Dit is niet schadelijk, maar juist goed voor een spier. Het lichaam gaat niet alleen deze kleine scheurtjes herstellen, maar gaat juist ook supercompenseren. Supercompensatie is het fenomeen dat het lichaam zich na een trainingsprikkel hersteld tot boven het oorspronkelijke niveau. Zo wordt de spier uiteindelijk sterker.
Men heeft kans op myalgie wanneer men de spieren overbelast, bijvoorbeeld tijdens een training. Het kan ook ontstaan bij verandering van training of intensivering van training.
Myalgie kan ook het gevolg zijn van een griep of een ontsteking, zoals een longontsteking.

Wat zijn de tekens & symptomen?

Men ervaart bij myalgie vaak een zeurderig, verkrampt en stijf gevoel in één of meerdere spieren. Bij druk of belasting op de spier, neemt de pijn toe. Vroege myalgie treedt direct na de inspanning op, maar verlate spierpijn soms pas na één of twee dagen. De meeste vormen van myalgie verdwijnen meestal vanzelf na twee dagen.

Wat is de behandeling?

Een goede warming-up en cooling down zijn belangrijk om de mate van myalgie te verminderen. Hierbij is er namelijk minder kans op een overschot aan melkzuur.
Daarnaast is een gedoseerde opbouw in training en regelmatige belasting op de spieren belangrijk om vroege myalgie te voorkomen.
Wanneer u spierpijn heeft, is het belangrijk de spier wel te bewegen, maar niet zwaar te belasten. Door het bewegen wordt het melkzuur sneller afgevoerd. Ook kan warmte helpen, omdat dit de doorbloeding van de spier bevordert en zo het melkzuur ook sneller afgevoerd wordt.
De fysiotherapeut kan helpen om een gedoseerde opbouw in uw trainingen aan te brengen en kan bij spierpijn door middel van tapen en/of massage het herstelproces van de spier bevorderen.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen