Tietze

Wat is het syndroom van Tietze?

Het syndroom van Tietze is een chronische ontsteking van het kraakbeen tussen de ribben en het borstbeen. Hierbij treedt zwelling op van dit kraakbeen. Het syndroom van Tietze valt onder ontstekingsreuma. Het syndroom van Tietze wordt wel eens verward met costochondritis. Het verschil tussen deze twee aandoeningen is dat er bij costochondritis (ook) kraakbeenontstekingen tussen de ribben en de wervels aan de rugzijde optreden en dat er bij costochondritis geen zwelling optreedt. 

Bekijk de video over he syndroom van tietze!


Oorzaken van het syndroom van tietze?

Het is niet bekend wat de oorzaak van het syndroom van Tietze is. De klachten ontstaan vaak spontaan en dus zonder duidelijke oorzaak. Mogelijke oorzaken zijn: veel hoesten of niezen waardoor de ribben veel bewegen, een klap tegen de borstkas, zware lichamelijke inspanningen en een luchtweginfectie. Daarnaast kan ook een slechte lichaamshouding of stress resulteren in het syndroom van Tietze.

Wat zijn de tekens & symptomen bij tietze?

Men kan een scherpe, drukkende pijn op de borst ervaren. Deze pijn wordt heviger wanneer men op het borstbeen drukt, bij diep inademen, bij een zware krachtinspanning, bij hoesten en bij niezen. Ook benauwdheid en angstklachten kunnen het gevolg zijn van deze aandoening. Rondom het borstbeen is zwelling zichtbaar. Ook kan er roodheid optreden. De pijn kan uitstralen naar de arm en de rug. Het bewegen van de arm kan de klachten verergeren, omdat daardoor ook de ribben bewegen.

Wat is de behandeling?

De meeste mensen die het syndroom van Tietze krijgen, herstellen binnen enkele maanden vanzelf. Helaas zijn er ook mensen die jarenlang last blijven houden van deze aandoening. Afgezien van ontstekingsremmers zijn er geen specifieke medicijnen voor deze aandoening. De fysiotherapeut kan u helpen om uw lichaamshouding te verbeteren, zodat er zo min mogelijk belasting op de kraakbeenverbindingen komt. Ook kan de fysiotherapeut u buikademhalings- en ontspanningsoefeningen aanleren om zo de borstkas minder te belasten.

Oefeningen voor syndroom van Tietze

Blijven bewegen is essentieel bij het syndroom van tietze. Wanneer we inactief worden brengt dit in veel gevallen andere gevolgen met zich mee. Bewegen is belangrijk maar je kunt ook dagelijks oefeningen doen.

Oefening 1: ademhaling
Door ademhalingsoefeningen te doen kunnen we druk van het borstbeen afhalen. Er zijn vele verschillende ademhalingstechnieken mogelijk.

Oefening 2: houdingcorrectie
Wanneer we de structuren op onze rugzijde meer trainen ontstaat er een betere houding die er voor zorgt dat er minder druk op het borstbeen ontstaat.

Oefening 3: rekoefening middenrug
Door de middenrug meer mobiel te maken ontstaat er dus meer bewegingsvrijheid. Hierdoor wordt de druk van de ribben meer verdeeld over alle aanhechtingen, waardoor symptomen dus minder kunnen worden.

Je kunt zelf aan de slag gaan met deze oefeningen maar ons advies is om dit altijd even te overleggen met je fysiotherapeut. Dit omdat vaak oefeningen verkeerd gedaan worden en je de problemen uiteindelijk groter kunt maken.