Spierscheuring hamstring

Een scheuring van de hamstring wordt ook wel een hamstringruptuur genoemd.

Spierscheur hamstring

Bij het scheuren van de hamstring voelt men een scherpe bij in de achterkant van het been en kan niet verder met de activiteit. Denk aan een voetballer die plots aan de achterkant van zijn bovenbeen grijpt en gaat hinken. Je herkent het wel. Wat veel mensen niet weten is... Dat het de eerste dagen na het ontstaan van deze blessure belangrijk is om de spier herhaaldelijk te koelen, de spier wel te bewegen, maar niet te belasten! Het herstel is afhankelijk van de ernst van de blessure. Dit kan weken zijn, maar ook maanden.

De hamstring

Als we over het over de hamstring hebben bedoelen we de spiergroep aan de achterzijde van je bovenbeen. Deze spiergroep bestaat uit drie afzonderlijke spieren: m. semimembranosus, m. semitendinosus en m. biceps femoris. Deze drie spieren lopen van het zitbeentje naar het onderbeen. De hamstrings helpen bij het strekken van de heup en het buigen van de knie.

Wat is een (gedeeltelijke) scheuring van de hamstring?

Er wordt van een scheuring van de hamstring gesproken wanneer de hamstring gedeeltelijk of volledig is afgescheurd. Door een te hoge belasting op de hamstring kan deze scheuren. Een te hoge belasting van de hamstrings kan ontstaan bij het aanzetten tot een sprint. Bijvoorbeeld een voetballers die tijdens een sprint ineens grijpt naar de achterkant van het bovenbeen. Een spierscheuring kan in verschillende gradaties optreden, zo zijn er dus verschillende gradaties te onderscheiden bij een hamstringruptuur. De ruptuur is het vaakst gelokaliseerd bij de spier-pees overgang en wordt het meest gezien bij de m. biceps femoris.


Wat zijn de oorzaken?

De meest voorkomende oorzaak is het plotseling versnellen of afremmen bij rennen of bij springen of schoppen. De hamstrings worden hierbij verlengd, terwijl ze kracht moeten geven. Hierbij werken er grote krachten op de spiergroep waardoor er een kans is op verrekking of scheuring.

Daarnaast zijn er een aantal factoren waarvan bekend is dat ze de kans op een hamstringscheuring vergroten:

  • Verkorte hamstrings
  • Eerder hamstringletsel (zoals hamstring tendinopathie)
  • Slechte warming-up
  • Onvoldoende spierkracht waardoor er spiervermoeidheid optreedt spierdisbalans

Wat zijn de tekens & symptomen?

Op het moment van scheuring voelt men een felle, stekende pijn aan de achterzijde van het bovenbeen. Men kan direct niet meer verder met de activiteit. Misschien dat u het wel eens bij een voetbalwedstrijd heeft gezien; een voetballer grijpt bij het aanzetten opeens naar zijn hamstring en moet hinkend het veld verlaten. Er treedt vaak direct zwelling en blauwverkleuring aan de achterzijde van het bovenbeen op. Ook is het rekken van de hamstring of het aanspannen van de spiergroep erg pijnlijk. Het buigen van de knie is provocerend en er treedt krachtsverlies op. Lopen gaat de eerste dagen na een scheuring dan ook erg moeilijk. Tot slot is druk op de spier pijnlijk.

Hoe wordt de diagnose van een spierscheuring in de hamstring gesteld?

De scheuring kan met een echo of MRI-scan vastgesteld worden. Ook kan een fysiotherapeut middels een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek vermoeden dat er sprake is van een (gedeeltelijke) spierscheuring. Wanneer u of uw fysiotherapeut vermoedt dat er sprake is van een totale spierscheuring, kunt u het beste direct contact opnemen met een arts. Uw hamstring zal dan zo snel mogelijk operatief gehecht moeten worden.

Wat is de prognose bij de blessure?

De prognose is afhankelijk van de mate van de spierscheuring. Bij een lichte verrekking, kan men binnen enkele weken hersteld zijn. Echter, bij een grotere scheuring kan het herstel maanden duren. Belangrijk hierin is om de belasting niet te snel te hervatten, maar juist langzaam op te voeren. Ook is het belangrijk na te gaan wat de oorzaak van de scheuring is geweest om herhaling van klachten te voorkomen.

Wat is de fysiotherapeutische behandeling?

De eerste dagen na het ontstaan van deze blessure is het belangrijk om de spier herhaaldelijk te koelen, de spier wel te bewegen, maar niet te belasten en eventueel kan er compressie uitgevoerd worden middels een bandage. Ook het omhoog leggen van het been kan bijdragen aan het herstel. De eerste dagen kunt u met krukken lopen indien uw looppatroon ernstig verstoord is. Uw fysiotherapeut zal samen met u nagaan wat er precies gebeurd is middels een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. Daarna zal hij/zij samen met u een behandelplan opstellen. Dit kan bestaan uit de volgende fysiotherapeutische technieken:

  • Voorlichting/adviestaping
  • Oefentherapie
  • Begeleiding bij gradueel opbouwen van activiteiten
  • Mobilisaties/manipulaties
  • Massage (niet in de acute fase)
  • Dry needling (niet in de acute fase)
  • Manuele triggerpointtherapie (niet in de acute fase)

Welke oefeningen kan ik doen?

Na de acute fase is het belangrijk om de rektolerantie van de hamstring te vergroten en de spier daarna gradueel te versterken. Oefeningen die hieraan kunnen bijdragen, zijn:

Hamstring strech

1. Hamstring stretch

Leg uw voet op een verhoging (stoel of tafel) en buig met uw romp zo ver mogelijk naar voren (richting voet), terwijl u uw knie gestrekt houdt. Houd deze positie 12-15 seconden vast en herhaal dit drie keer. Voer deze oefening drie keer daags uit.


hamstring oefening bridge

2. Bridge

Ga op uw rug liggen en zet uw voeten naast elkaar op de grond (uw knieën zijn gebogen). Druk uw heupen maximaal omhoog. Maak de oefening eventueel zwaarder door één been uit te strekken in de lucht zonder dat hierbij uw heupen naar beneden zakken. Houd deze positie zo lang mogelijk vast (maar pas op voor kramp!) en herhaal dit drie keer achter elkaar per been.


Nordic hamstring curl oefening

3. Nordic Hamstring Curl

Deze oefening is niet alleen goed om te doen na een spierblessure, maar kan ook preventief gedaan worden om hamstringblessures te voorkomen! Hierbij zit je op je knieën en houdt iemand je voeten goed op de grond. Met gekruiste armen en een rechte rug laat je je romp langzaam naar voren zakken. De hamstrings moeten nu kracht geven, terwijl ze verlengd worden (excentrisch trainen) en dit is waar het vaak fout gaat bij een spierscheuring. Dit is dus een erg functionele oefening. Wanneer je je romp niet meer tegen kan houden, vang je jezelf op de grond op en druk je jezelf weer omhoog naar de beginpositie. Bouw de oefening langzaam op, begin bijvoorbeeld met drie setjes van 3-5 herhalingen.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen