Artrose nek

(Ook wel cervicale artrose, cervicale degeneratie en nek osteoartritis)

Artrose nek

Nek artrose wordt ook wel slijtage genoemd. Deze slijtage ontstaat in de tussenwervelschijven van de nek. Deze slijtage kan leiden tot nekklachten die vaak aan één kant erger is dan aan de andere kant. Artrose is niet te herstellen, er zijn echter wel behandelingen en oefeningen om erger te voorkomen. Lees snel verder om meer te weten te komen over deze behandelingen en oefeningen.




Wat is nek artrose?

Artrose wordt ook wel slijtage genoemd. Andere benamingen voor slijtage van de nek zijn: cervicale artrose, cervicale degeneratie en nek osteoartritis. De nek bestaat uit 7 nekwervels (C1 t/m C7). Daarbovenop rust het hoofd (C0). Tussen de nekwervels zitten kraakbeenschijven. Dit worden ook wel tussenwervelschijven genoemd. Zij zorgen voor schokdemping. Indien deze tussenwervelschijven van de nek dunner en zachter worden en dus de kwaliteit afneemt, spreekt men van artrose. Er treedt dus ‘slijtage’ van de tussenwervelschijven op.


Wat zijn de oorzaken?

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk die kunnen leiden tot nek artrose:

  • 
Reumatoïde artritis

  • Geslacht (vrouwen hebben vaker artrose dan mannen)

  • Eerder nekletsel

  • Langdurige overbelasting

  • Verkeerde lichaamshouding

In veel gevallen is overbelasting door een verkeerde houding de oorzaak. We hebben vaak de neiging om bij het zitten of staan wat te gaan ‘hangen’ in onze rug. Onze bovenrug bolt, de schouders zakken naar voren en daarmee zakt het hoofd ook naar voren. De drukverdeling van het hoofd op de nekwervels is hierdoor niet optimaal, wat de kans op slijtage vergroot. U vraagt zich wellicht af wat dan de juiste houding is. Ontdek hier direct de beste houding bij het zitten.

De tekens & symptomen van nek artrose

Men hoeft niet altijd klachten te ervaren bij artrose. Vooral in de beginfase wordt het vaak nog niet opgemerkt. Artrose neemt echter langzaam toe en daarmee zal u ook steeds meer klachten krijgen. Het belangrijkste symptoom is pijn. De tussenwervelschijven worden dunner en daardoor worden de botvlakken hieronder zwaarder belast. Dit kan pijn veroorzaken.

Het lichaam gaat als reactie op de hogere belasting op het bot extra bot aanmaken op deze plekken. Dit worden osteofyten genoemd. Deze osteofyten kunnen de beweeglijkheid van de nek belemmeren. Door het veranderen van structuur van de (tussen)wervelschijven kan men de nek soms ook horen ‘kraken’ of ‘knoepen’. Dit worden ook wel crepitaties genoemd. De pijn is met name aanwezig nadat u een tijdje gezeten of gelegen heeft (startpijn).

Er kan uitstraling naar de bovenrug en armen optreden en ook kan er krachtsverlies optreden wanneer zenuwen bekneld raken. Ook wordt de nek stijver en kunt u deze steeds moeilijker bewegen. Het soepel houden van de nek is daarom van groot belang. Tot slot kan de nek warm aanvoelen en kan er lokale zwelling optreden.

Wat is de behandeling?

Artrose is niet te herstellen. De artrose die er zit, gaat niet meer weg. Wel kunt u vaak verergering voorkomen en ook het resterende kraakbeen van optimale kwaliteit houden. Daar kunnen wij u bij helpen! Hieronder ziet u onze behandelmogelijkheden bij nek artrose:

Oefentherapie

Een belangrijk onderdeel van de behandeling bij nek artrose is oefentherapie. Met name lichte oefenvormen voor de nek zijn van belang om de voeding van het kraakbeen te optimaliseren. Het kraakbeen neemt voeding op en bij lichte druk op de tussenwervelschijf geeft het afvalstoffen af.Dit is een soort sponswerking die optreedt in het kraakbeen wanneer men lichte oefeningen doet.

Daarnaast kan men met oefeningen de conditie van de spieren in en rondom de nek optimaal houden: zij moeten krachtig zijn, stabiliteit kunnen geven en soepel genoeg zijn. Hoe beter de spierconditie, hoe minder belasting er op de nekwervels en daarmee de tussenwervelschijven komt.

Manuele mobilisaties

Dit soort manuele behandeltechnieken kunnen wij toepassen om het verlies aan mobiliteit door artrose zo klein mogelijk te houden. Door de extra botvorming door artrose worden gewrichten beperkt. Dit kan in het dagelijks leven erg lastig zijn (bijvoorbeeld wanneer u in de auto over uw schouder wil kijken). Daarom is het van belang de mobiliteit zo optimaal mogelijk te houden.

Houdingstherapie

De houding van de nek is erg belangrijk! Wanneer deze te veel naar voren hangt, wat vaak gebeurt als we achter de computer of in de auto zitten, komt er relatief te veel druk op één zijde van de tussenwervelschijven wat de kans op lokale slijtage vergroot. Wij kunnen u helpen bij het aanleren van de meest optimale houding door middel van het geven van uitleg en het laten zien van filmpjes hierover en het doen van oefeningen. Lees ook ons artikel over de tabletnek!

Taping

Wanneer u door de slijtage spierklachten heeft, kunnen wij door middel van taping de spieren ondersteunen en waar nodig ontspannen. Ook kunnen we soms gewrichten sturen waardoor de plek van de slijtage minder belast wordt.

Dry needing

Dry needling kan in veel gevallen succesvol zijn voor de pijnbeleving en bewegelijkheid van de patient. Spierspanning wordt middels dry needling therapie gereduceerd. Hierbij prikken we met een ‘droog’ naaldje spierknopen (triggerpoints) in de spieren aan om deze te ‘ontladen’. U merkt vaak direct toename in beweeglijkheid. Bij Dry needling gebruiken we dezelfde naaldjes als bij acupunctuur, maar wij zullen ze gebruiken om de spier mee te behandelen en niet de energiebanen (zoals bij acupunctuur het geval is).

Adviesgesprek over belasting/belastbaarheid

Wij kunnen u begeleiden bij het omgaan en leven met artrose. U kunt hierbij denken aan adviezen voor op uw werkplek, uw dagindeling of adviezen wat betreft sporten. Artrose kan namelijk veel invloed hebben op uw dagelijks leven en uw leefstijl.

Operatie

Bij forse artroseklachten die onvoldoende afnemen door fysiotherapeutische technieken kunt u een operatie overwegen. Dit is echter afhankelijk van de locatie en mate van artrose. Wanneer wij vermoeden dat u bij ons niet meer op de juiste plek bent, zullen wij u dan ook verwijzen naar uw huisarts om in contact te komen met een specialist. Deze kan bekijken of een operatie zinvol is. Dit zijn vaak intensieve operaties met lange revalidatietrajecten. Na uw operatie kunnen wij u optimaal begeleiden.

Welke oefeningen kan ik doen?

Omdat een verkeerde houding in veel gevallen de oorzaak is van nek artrose, leest u hieronder enkele oefeningen die u kunt doen voor een betere houding van de nek:

1. Kin intrekken

Ga op uw rug liggen (zonder hoofdkussen). Trekt vervolgens uw kin in (oftewel, maak een dubbele kin). Houdt dit 2 seconden vast en ontspan weer. Voer deze oefening in 3 setjes van 15 herhalingen uit. Door deze oefening leert u om uw nek ‘lang’ te maken en zo de druk optimaal over uw wervels en tussenwervelschijven te verdelen.

2. Lang maken

Probeert u zichzelf zo lang mogelijk te maken als u zit. Denkt u zich in dat u een ‘touwtje’ aan uw kruin heeft die u omhoog trekt. U zult nu de nek strekken en uw hoofd komt hierdoor recht bovenop uw romp te staan. Dit komt ook de drukverdeling in de nek ten goede.

3. Strekken bovenrug

Ga op uw buik liggen met het gezicht naar beneden en de armen langszij. Trek vervolgens uw schouderbladen naar elkaar toe en beweeg de armen omhoog richting plafond. Hierbij komt uw hoofd ook een klein stukje omhoog, maar let erop dat u uw nek ‘lang’ houdt en kijk dus niet naar voren maar naar beneden. Herhaal dit in 3 series van 15x.

Ook zijn rekoefeningen zinvol om te doen als u door de artrose stijve nekspieren heeft.

4. Rotatie oefeningen

Ga rechtop zitten of rechtop staan. Draai voorzichtig uw hoofd naar rechts, zodat u over uw rechterschouder kan kijken. Zoek de grens op, maar forceer niet! Draai het hoofd vervolgens naar links om over de linkerschouder te kijken. Het werkt vaak beter om de oefening een paar keer per dag kort te doen, dan één keer per dag lang. Probeer de oefening dus eerder 3-5 keer per dag te doen, in plaats van één serie per dag.


5. Rekken van monnikskapspier

De monnikskapspier (trapezius) kan je rekken door het hoofd voorzichtig naar de rechter- of linkerzijde te kantelen. Je mag een lichte rek voelen, maar rek niet te hard. Houdt deze positie 12-15 seconden vast. Breng vervolgens het hoofd weer terug in neutrale positie. Herhaal de oefening aan de andere zijde. Doe de oefening 3 keer aan beide zijden en herhaal de oefening 3 keer per dag.

6. Trek je ongemerkt vaak je schouders op? Probeer dan deze oefening: Rekken van schouderbladheffer

De schouderbladheffer (ook wel levator scapulae genoemd) loopt van de bovenste punt van het schouderblad naar vier nekwervels. Deze spier wordt vaak gespannen als je vaak je schouders optrekt. Draai je hoofd naar links met je neus richting je linker oksel. Trek het hoofd met je linkerarm in deze richting. Je mag lichte rek in je nek voelen. Draai vervolgens je hoofd naar rechts met je neus richting je rechter oksel. Trek je hoofd met je rechterarm in deze positie. De rek mag je 12-15 seconden vasthouden en beide kanten kan je drie keer herhalen. De rekoefening kan je 3-5 keer per dag uitvoeren.

Sporten met nek artrose

U vraagt zich misschien af of het nog wel verantwoord is om te sporten wanneer u nek artrose heeft. Dit is afhankelijk van de locatie en mate van artrose en welke sport u doet. Wij kunnen u hierin een persoonlijk advies geven wanneer wij een intake bij u afgenomen hebben. Het algemene advies dat we u kunnen geven is dat veelvuldig springen (schokbelasting) of sporten waarbij u in een voorovergebogen houding zit met uw hoofd zo veel mogelijk vermeden dienen te worden.



Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.

De Specialist

Maikel Korbmacher

Fysiotherapeut Maikel Korbmacher Berghem

De behandeling die past bij uw klacht, begint bij de kennis over aandoeningen. Wij schrijven hierover om in begrijpbare taal uit te leggen welke aandoeningen er zijn, zodat iedereen zijn of haar aandoening kan begrijpen. Voel je vrij om vragen te stellen.

Wij streven er naar om binnen 24 uur antwoord te geven op al uw vragen!

Stel hier direct uw vraag

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen