Achillespees ruptuur (complete scheur)

(Ook bekend als: afscheuring van de achillespees, volledige achillespees scheur, complete achillespees ruptuur)

Achillespees scheur

Een achillespees scheur is een zeer verevelende blessure, die veel pijn met zich meebrengt. Het is noodzakelijk dat je zo snel mogelijk na het oplopen van de blessure medische hulp te zoeken. Een vertraagde behandeling zal slechter resultaat opleveren. Personen met deze blessure kun niet hun gewicht plaatsen op de achillesspees.

Wat is het behandeltraject bij een gescheurde achillespees?

De behandelingen voor een complete achillespees ruptuur is erg verschillend en is afhankelijk van de leeftijd en het dagelijks leven van de patiënt. Chirurgisch herstel van de achillespees wordt meestal toegepast bij actieve personen, bij wie de achillespees sterk belastbaar moet zijn. De behandeling bestaat uit een periode (1-2 maanden) immobilisatie, opgevolgd door een operatie en een revalidatie periode van 3-6 maanden bestaande uit intensieve fysiotherapie.

Conservatieve behandeling van deze blessure wordt meestal toegepast bij oudere individuen. Deze strategie bestaat uit immobilisatie van de achillespees in een verkorte positie, gedurende 4 weken. Daarna wordt de achillespees tijdens de fysiotherapiesessies, gradueel gestretcht en verlengend.

Het is noodzakelijk dat alle personen die mogelijk een achillespees scheuring hebben opgelopen, zo snel mogelijk medische hulp zoeken. Dit is noodzakelijk gezien het feit dat een vertraagde behandeling een slechter resultaat zal opleveren, door een verkorting van de achillespees of kuitspieren. Indien dit het geval is, zal de dokter of fysiotherapeut de patiënt doorverwijzen naar een orthopeed.

Welke fysiotherapeutische behandelingen worden er toegepast?

Fysiotherapeutische behandeling van personen met dit letsel is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van het letsel te verminderen. De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

  • Weke delen massage (soft-tissue)
  • Triggerpointtherapie
  • Dry needling therapie
  • Elektrotherapie (bijv. Ultrasound)
  • Schoenaanpassing
  • Medical taping of Easytaping
  • Gewricht mobilisatie
  • Stretchen
  • IJs of warmte therapie
  • Progressieve oefeningen om flexibiliteit, kracht en balans te bevorderen
  • Advies
  • Training en activiteit aanpassingen
  • Biomechanische correctie

Wat is een Achillespees ruptuur?

Een achillespees ruptuur is een scheuring van de pees aan de achterkant van de voet. De kuit aan de achterkant van het onderbeen bestaat uit twee grote spieren. Beide spieren hechten via de achillespees aan op het hielbot.

Tijdens het samentrekken van de kuitspieren komt de achillespees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kunnen er scheuren in de pees ontstaan. Deze scheuren kunnen variëren van een kleine gedeeltelijke scheur met minimale pijn en minimaal functieverlies, tot een complete scheur waarbij chirurgische reconstructie nodig zal zijn.

Achillespees ruptuur

Wat zijn de oorzaken?

Een volledige achillespees ruptuur komt meestal voor bij personen tussen de 30 en 40 jaar. Dit letsel ontstaat meestal wanneer een persoon vanuit stilstand wil versnellen of een lunge/uitvalspas maakt tijdens de sport (tennis, squash etc.).

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een volledige achillespees scheur ervaren tijdens het ontstaan van letsel een plotselinge pijn in de achillespees regio en een onvermogen om het gewicht te verplaatsen naar de aangedane zijde. Ook wordt er vaak een ‘knappend’ of ‘scheurend’ geluid of gevoel waargenomen aan de achterkant van het been.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Een anamnese(het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, is voldoende om tot de diagnose te komen. De diagnose kan eventueel bevestigd worden met een MRI scan of Ultrasound onderzoek.


Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een achillespees scheur. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige factoren kunnen zijn:

  • Weinig flexibiliteit (enkel en kuit)
  • Verkeerde of te zware trainining
  • Slechte biomechanica
  • Slechte voet-statiek (plat voet of hol voet)
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte
  • Inadequate revalidatie na een eerder enkel-, kuit- of achillespees blessure

Welke oefeningen kan ik doen?

De fysiotherapeut zal de oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen mogen pas worden uitgevoerd wanneer de fysiotherapeut hier toestemming voor heeft gegeven. Ze worden meestal 1-3x per dag uitgevoerd en mogen geen toename in de klachten veroorzaken. Mogelijke oefeningen kunnen zijn:

Buigen en strekken van de enkel

Zit of lig met de benen gestrekt. Trek de voet helemaal naar je toe en beweeg de voet helemaal van je weg. Maak deze beweging zonder toename van pijn met een mild/middelmatige stretch ter hoogte van de enkel. Herhaal dit 10-20 keer, zonder een toename van klachten.

Naar binnen en buiten bewegen

Zit of lig met de benen gestrekt. Beweeg de enkel en voet zo ver mogelijk naar binnen en naar buiten, zonder dat er een toename van pijn plaats vindt. Er dient een mild tot middelmatige stretch in de enkel voelbaar te zijn. Herhaal dit 10-20 keer zonder toename van klachten.

Kuitspier stretchen met teraband/elastiek

Zit met het been gestrekt. Hang het midden van de teraband om de voorvoet en houd beide uiteinden vast. Gebruik de teraband om de tenen naar u toe te trekken. Beweeg met de voet en enkel tegen deze weerstand omlaag/van u af (gas geven). Beweeg tot het einde en laat vervolgens het elastiek van de teraband uw enkel langzaam weer omhoog trekken naar de startpositie. Herhaal dit 10-20x zonder toename van pijn.

Kuitspier stretchen in stand (uitvalspas)

Ga rechtop staan. Maak met gezonde been een stap naar voren. Hierbij zorg je dat de aangedane hak net niet van de vloer los komt. Je aangedane been blijft gestrekt. Verplaats nu je lichaamsgewicht langzaam naar voren totdat je een milde/middelmatige rek voelt in de kuit van je aangedane been. Houd deze rek 15 seconde aan en herhaal dit 4x. De oefening mag geen toename in klachten veroorzaken. Tijdens de oefening blijft de aangedane hak de vloer raken. Ook kan men ter ondersteuning de handen tegen een muur plaatsen. 

Lees meer over enkelklachten.

Gerelateerde artikelen

De Specialist

Maikel Korbmacher

Fysiotherapeut Maikel Korbmacher Berghem

De behandeling die past bij uw klacht, begint bij de kennis over aandoeningen. Wij schrijven hierover om in begrijpbare taal uit te leggen welke aandoeningen er zijn, zodat iedereen zijn of haar aandoening kan begrijpen. Voel je vrij om vragen te stellen.

Wij streven er naar om binnen 24 uur antwoord te geven op al uw vragen!

Stel hier direct uw vraag

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen