Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

De ziekte van Sever (Severs disease)

(ook bekend als: Sever Schinz syndroom, Morbus Sever, calcaneal apophysitis, apophysitis calcanei)

De ziekte van Sever

Bij de ziekte van Sever raakt de groeischijf van de hiel geïrriteerd door een te grote trekkracht van de achillespees. Deze aandoening komt dan ook veel voor bij kinderen en adolescenten in de perioden van snelle groei. Bij deze aandoening ontwikkel jij gradueel pijnklachten aan de achterkant van de hiel of achillespeesregio. Deze blessure lost zich dan ook gradueel op. Dit houdt in dat de pijnklachten verminderen op het moment dat jouw skelet volledig is volgroeid. In veel gevallen duurt dit 6 - 12 maanden, maar dit kan ook 2 jaar duren.

Supracondylaire fractuur

(Ook bekend als: Supracondylaire bovenarm breuk, Supracondylaire humerus fractuur)

Supracondylaire fractuur - Bovenarm breuk

Een supracondylaire fractuuris een breuk in het bovenarm bot net boven het ellebooggewricht. De meest voorkomende oorzaak van deze blessure is een val van hoge hoogte, waarbij jij terecht komt op de arm. Op het moment van het trauma ervaar jij intense pijn en kunnen er tintelingen zijn, in de elleboog, voorarm, hand of vingers. In ernstige gevallen is er een verplaatsing van het bot zichtbaar. Op het moment dat er geen verplaatsingen zijn, zal er een immboilisatie behandeling plaatsvinden en ben jij tussen de 4 - 6 weken hersteld van deze blessure. Bij verplaatsing van deze blessure zal dit langer duren. na het herstel van de arm, is het van belang om bepaalde oefeningen dagelijkse uit te voeren, om de kracht in de arm en elleboog terug te krijgen.

Tenniselleboog

(Ook bekent als: Tennisarm, Laterale epicondilitis, Extensor tendinopathie, Extensor carpi radialis brevis tendinopathie)

Tennis elleboog

Mensen die last hebben van een tenniselleboog ervaren pijn bij het uitvoeren van bewegingen waar knijpkracht en grijpkracht voor nodig is. In het begin zijn klachten vooral aanwezig in de vorm van pijn na een zware of ongewoonlijke activiteit. De pijn is vooral gelokaliseerd op de elleboog, 1-2 cm onder het uitstekende bot aan de buitenzjide van de elleboog.

Thoracic Outlet Syndroom (TOS)

(Ook bekend als: Schoudergordelsyndroom, neurovasculair compressie syndroom)

Thoracic Outlet Syndroom

Het thoracic outlet syndroom (TOS) is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen waarbij de vaatzenuwbundel in het schoudergebied bekneld is. In 90% van de gevallen wordt deze beknellen veroorzaakt door compressie op de armzenuwen. Daarnaast komt deze aandoening veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De verhouding is hierbij 4:1 van de vrouwen t.o.v. mannen.

Ulna fractuur (breuk van de ellepijp)

(Ook bekend als: Ellepijp breuk, Ulna breuk, Voorarm breuk, Olecranon fractuur)

Ulna fractuur

Een ulna fractuur (ook wel een breuk van de ellepijp genoemd) is een letsel dat wordt gekarakteriseerd door een breuk in één van de lange botstukken van de voorarm: de ulna fractuur. Op het moment van het trauma ervaar jij intense pijn op de arm of elleboog. Het is van belang om de arm zoveel mogelijk rust tegeven, zodat deze optimaal kan herstellen. Op het moment dat er geen verplaatsingen zijn van de botstukken wordt de arm gedurende 8 weken geïmmobiliseerd.