Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Golferselleboog - golfarm

(Ook bekent als: Golferselleboog, Flexor carpi radialis brevis tendinopathie, Pronator tendinopathie)

Golfers elleboog

Een golferselleboog is een veel voorkomende blessure en vergelijkbaar met een tenniselleboog. De blessure komt veel voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar oud. Bij deze blessure ervaar jij pijn aan de binnenkant van de elleboog. De meeste mensen hebben niet snel door dat zij een golferselleboog hebben. De reden hiervoor is dat veel mensen ervan uit dat de pijn in de elleboog vanzelf weggaat. Gaat deze pijn niet weg, dan is het belangrijk om deze pijn niet te negeren. Dit kan namelijk leiden tot chronische problemen!

Hamstring Tendinopathie (origo)

(Ook bekend als: Hamstring tendinitis, Hamstring tendinose, Hamstring origo tendinopathie)

Hamstring tendinopathie (origo)

Personen die last hebben van een hamstring tendinopathie (origo) ervaren vaak pijn aan de onderkant van de bilregio. Deze pijn is zal toenemen tijdens rust na een zware activiteit van de hamstring. Denk aan rennen, springen en/of trappen. Zoals bij de meeste blessures, is het belangrijk om niet lang met klachten rond te lopen. Het revalidatietraject zal dan langer duren.

Costochondritis

Chostochondritis

Costochondritis is een zeer pijnlijke aandoening waarbij een scherpe en drukkende pijn op de borst aanwezig is. Deze pijn verergt, op het moment dat jij dieper gaat inademen, hoest, of niest. Heb jij last van jou borst, dan is het belangrijk dat jij, op moment van pijn, buikademnhalingsoefeningen uitvoert. Dit om de druk van je borstkas te verminderen.

Ischiadica bursitis

(Ook bekend als: Slijmbeursontsteking in de bil, Ischial bursitis, Ischiogluteal bursitis)

Ischiadica bursitis

Een Ischiadica bursitis is een vervelende aandoening waarbij pijnklachten ontstaan bij overmatig zitten, rennen, lopen, springen, schoppen of traplopen. Er zijn verschillende oefeningen die jou kunnen helpen om pijnklachten te verminderen, deze oefeningen zijn de heupbuiging en de hamstring stretch (zie onderaan pagina). Verder ontdek jij hieronder wat de aandoening precies inhoudt en hoe jouw pijnklachten effectief behandeld kunnen worden.

Kaak(gewricht)problemen (TMDJ)

(Ook bekend als: TMDJ (temperomandibular joint disorder), CMD (cranio-madibular disorder)

Kaakgewricht problemen

Het is onvoorstelbaar hoevaak kaakproblematiek wordt vergeten. Naar schatting komt bij ongeveer 20% van de mensen kaak problemen naar voren. Verder blijkt uit de praktijk dat kaakklachten ervoor kunnen zorgen dat jij andere klachten in jouw lichaam ontwikkelt, zoals bijvooorbeeld hoofdpijnklachten, gewrichtproblemen, oogproblematiek, schouderpijn, etc. De kaak problemen zijn over het algemeen zeer goed te behandelen. De oorzaak van de kaakproblemen speelt hierbij een belangrijke rol.

Hoogstraat 1a

Fysiotherapie Veenendaal