Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Binnenband scheur van de elleboog (Mediaal collateraal ligament)

(Ook bekent als: Mediale band scheur, MCL ruptuur, MCL verrekking, MCL letsel elleboog)

Binnenband scheur van de elleboog

Een binnenband scheur van de elleboog kan in verschillende gradaties voorkomen. De gradatie bepaald de ernst van de aandoening. Zo kan de binnenband gedeeltelijk gescheurd zijn of volledig gescheurd zijn. Beide vormen hebben verschillende symptomen en oorzaken. Over het algemeen geneest een persoon goed van deze aandoening middels adequate fysiotherapie. Bij graad 1 & 2 kun jij na 2 - 8 weken je normale activiteiten hervatten. Bij graad 3 is er vaak een langdurige revalidatie nodig om de functie optimaal te herstellen.

Uitstralende pijn bil

(Ook bekend als: myofaciale pijn bil)

Uitstralende pijn de bil

Bij uitstralende pijn in de bil heb je niet zo zeer veel pijn in de bil. Dit kan natuurlijk wel! Je zult eerder een strakke banden gevoel hebben in je spieren. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door triggerpoints in de spieren. Deze spierknopen kunnen pijn uitstralen naar andere lichaamsdelen, zoals de rug, kuit of het been.

Olecranon fractuur

(Ook bekend als: Ellepijp breuk, Olecranon breuk, Onderarm breuk)

Olecranon fractuur

Een olecranon breuk is een breuk in het uitstekende botstuk aan de achterkant van de elleboog: het olecranon. Op het moment dat jij dit botstuk breekt ervaar jij veel pijn en trek jij de arm richting jouw lichaam om het letsel te beschermen. Om het herstel van deze breuk te bevorderen is het van belang dat jij activiteiten die pijn veroorzaken NIET uitvoert. Tevens zijn er verschillende oefeningen die de pijn kunnen verminderen en de revalidatie bevorderen.

Posterieur enkel impingement

(Ook bekend als: Enkel impingement, posterior impingement syndroom, achterste inklemmingsyndroom)

Posterieur enkel impingement

Een posterieur enkel impingement is een aandoening waarbij er compressie ontstaat wanneer de ruimte aan de achterkant van het enkelgewricht kleiner wordt. Bij deze aandoening ervaar jij pijn wanneer jij de enkel maximaal strekt. Een enkel impingement kan sneller optreden naarmate er in het verleden andere enkelblessures zijn geweest. Om goed en snel te kunnen herstellen is het van belang dat jij een fysiotherapeutische behandeling ondergaat. Immers kan op herhaling van deze blessure is groot wanneer deze aandoening niet goed wordt behandeld.

Radiuskopfractuur

(Ook bekend als: Spaakbeen breuk, Radiuskop breuk, Onderarm breuk)

Radius kop fractuur

Een radiuskopfractuur is een breuk in de kop van één van de twee voorarmbotten: het spaakbeen. Jij ervaart, op het moment dat de kop breek, plotse scherpe en intense pijn. In de meeste gevallen geneest de breuk goed, ook zonder operatie, en kan jij na een aantal weken tot maanden een begeleide terugkeer naar activiteiten en sporten plaats vinden.