Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Enkel artrose

Enkel artrose wordt ook wel slijtage van de enkel genoemd

Artrose van de enkel -  slijtage aan de enkel

Artrose van de enkel houdt in dat er slijtage is opgetreden in het kraakbeen tussen de twee grootste gewrichten van de enkel, namelijk de onderste en bovenste spronggewricht. Door de slijtage van het kraakbeen zal jij bewegingbeperkingen ervaren. In ergere gevallen kunnen er knobbels bij uw enkel ontstaan. Er zijn verschillende behandelingen en oefeningen die jij kunt doen om klachten te voorkomen en te verminderen, lees dus snel verder.

Uitstralende pijn arm

(Ook bekend als: Uitstralende pijn naar de elleboog toe, Gerefereerde pijn naar de elleboog toe, Weerpijn, Pijn op afstand)

Uitstralende pijn elleboog

Bij uitstralende pijn in de arm voel jij een dove pijn in de bovenarm, elleboog, onderarm of hand. De pijn wordt ergens anders in het lichaam veroorzaakt. Gebieden die deze uitstralende pijn kunnen veroorzaken zijn, nek, bovenrug en schouder. Gerefereerde pijn is goed te behandelen, alleen per persoon is de manier van behandelen anders. Immers de oorzaak van de klacht bepaalde de behandelmethode.

Cervicogene Hoofdpijn

Hoofdpijn die ontstaat vanuit de nek!

Hoofdpijn vanuit de nek - Cervicogene hoofdpijn

Cervicogone hoofdpijn is een van de hoofdpijnklachten die bij weinig mensen aanwezig is en komt bijna alleen voor bij personen tussen de 20 en 60 jaar. Deze hoofdpijnklacht kenmerkt zich doordat het wordt veroorzaakt door één of meerdere structuren in de nek. Deze hoofdpijn vorm is daarnaast goed te behandelen en kan binnen 2 - 3 weken verholpen zijn. Ernstigere gevallen duren langer.

Syndroom van De Quervain

(Ook bekend als; Tendovaginitis van De Quervain, Peesontsteking abductor pollicis longus en/of extensor pollicis brevis, De Quervain tendinopathie, De Quervain tendinitis, De Quervain tendinose)

Syndroom van De Quervain

Het syndroom van De Quervain komt relatief veel voor en kenmerkt zich door pijn, zwelling en beperking van één of meer pezen rondom de duim. De pijn ontstaat vaak door het uitvoeren van oefeningen waarbij een sterke grijpkracht van de vingers wordt vereist. Denk hierbij aan schrijven, roeien, verven, houthakken en werken met de computer.

Gerefereerde pijn in de heup- en liesregio

(Ook bekend als: uitstralende pijn heup- en lies)

Uitstralende pijn heup - lies

Op het moment dat jij last hebt van uitstralende pijn in de heup- of liesregio dan ervaar jij een dove pijn. Het aanwijzen van de locatie van de pijn is lastig en de ernst van de pijn kan verschillen. Ondanks dat jij in deze regio de pijn voelt, betekent dit niet dat daar ook het probleem zit. Hierdoor is het van belang dat de fysiotherapeut een goed klinisch onderzoek doet in combinatie met de anamnese (verhaal van de patiënt), om zo de oorzaak van de pijn te achterhalen. Is de oorzak bekend, dan kan de juiste behandelmethode gekozen worden.

Gildestraat 1C

Fysiotherapie Veenendaal