Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Dijbeenhalsfractuur (gebroken heup)

(Ook bekend als: Femurhalsfractuur, Heup breuk, Heup fractuur, Femurhals breuk, collumfractuur)

Dijbeenhalsfractuur

De dijbeenhalsfractuur is een breuk in de nek van het dijbeen. Bij het breken van het dijbeen ervaar je meteen en scherpe en intense pijn in de heup. In de meeste gevallen ben je niet in staat om te staan, in niet ernstige gevallen kan je mankend lopen. Het niet verhelpen van de blessure zal schade en klachten verergeren en het herstelproces verlangzamen. Het herstel- en revalidatieproces is lang, maar de meeste mensen herstellen volledig en kunnen hun activiteiten weer goed oppakken!

Gerefereerde pijn elleboog

(Ook bekend als: Uitstralende pijn naar de elleboog toe, Gerefereerde pijn naar de elleboog toe, Weerpijn, Pijn op afstand)

Uitstralende pijn elleboog

Bij gerefereerde pijn in de elleboog voel jij een dove pijn in de elleboog, maar de pijn wordt ergens anders in het lichaam veroorzaakt. Gebieden die deze uitstralende pijn kunnen veroorzaken zijn, nek, bovenrug en schouder. Gerefereerde pijn is goed te behandelen, alleen per persoon is de manier van behandelen anders. Immers de oorzaak van de klacht bepaalde de behandelmethode.

Gekneusde rib

(ook bekend als: Rib contusie, Bone bruise)

Gekneusde rib

Een gekneusde rib is een aandoening waarbij een of meerdere ribben beschadigd zijn door een direct klap/stoot op de ribbenkast en/of bovenrug. De meeste Mensen ervaren een scherpe/vage pijn in de borst. Door deze pijn word je bewegingsmogelijkheden beperkt. Zo veroorzken het draaien van het lichaam, vooroverbuigen, tillen, duwen en zelfs hoesten en niezen pijn. Over het algemeen genees je, zonder al te veel problemen, binnen 4 tot 6 weken.

Gerefereerde pijn in de heup- en liesregio

(Ook bekend als: uitstralende pijn heup- en lies)

Uitstralende pijn heup - lies

Op het moment dat jij last hebt van uitstralende pijn in de heup- of liesregio dan ervaar jij een dove pijn. Het aanwijzen van de locatie van de pijn is lastig en de ernst van de pijn kan verschillen. Ondanks dat jij in deze regio de pijn voelt, betekent dit niet dat daar ook het probleem zit. Hierdoor is het van belang dat de fysiotherapeut een goed klinisch onderzoek doet in combinatie met de anamnese (verhaal van de patiënt), om zo de oorzaak van de pijn te achterhalen. Is de oorzak bekend, dan kan de juiste behandelmethode gekozen worden.

Golferselleboog - golfarm

(Ook bekent als: Golferselleboog, Flexor carpi radialis brevis tendinopathie, Pronator tendinopathie)

Golfers elleboog

Een golferselleboog is een veel voorkomende blessure en vergelijkbaar met een tenniselleboog. De blessure komt veel voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar oud. Bij deze blessure ervaar jij pijn aan de binnenkant van de elleboog. De meeste mensen hebben niet snel door dat zij een golferselleboog hebben. De reden hiervoor is dat veel mensen ervan uit dat de pijn in de elleboog vanzelf weggaat. Gaat deze pijn niet weg, dan is het belangrijk om deze pijn niet te negeren. Dit kan namelijk leiden tot chronische problemen!