Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Clavicula fractuur – Sleutelbeen breuk

(Ook bekend als; Gebroken sleutelbeen)

Clavicula fractuur - Sleutelbeenbreuk

Een breuk van het sleutelbeen houdt in dat er door een forse kracht het sleutelbeen (clavicula) breekt. Op het moment van breken ervaar jij een forse pijn en zal deze pijn toenemen op het moment dat jij armbewegingen uitvoert. Om zo goed mogelijk te kunnen herstellen van de breuk is het zeer belangrijk om genoeg rust te nemen, vooral na activiteiten die een toename van de pijnklachten geven. Over het algemeen moet jij ongeveer 3 - 4 weken lang een mitella/sling dragen. Tijdens deze fase is het belangrijk om specifieke oefeningen te doen om schouderstijfheid te voorkomen.

Ziekte van Scheuermann

ziekte van Scheuermann

De ziekte van Scheuerman is een structurele afwijking van de vorm van de rug, waarbij de bovenrug een (extra) 'bolle' vorm aanneemt. Deze afwijking presenteert zich vooral tussen de 11e en 16e levensjaar. Vaak is er bij deze aandoening een afwijking (verkromming) van de wervelkolom aanwezig (hol of bol). Het is belangrijk zo vroeg mogelijk starten van de fysiotherapeutische behandeling. Immers hoe vroeger jij start, hoe meer invloed op de groei van de wervelkolom uitgevoerd kan worden.

Beroerte / Cerebro Vasculair Accident (CVA)

Wat is een beroerte?

Beroerte (CVA)

Veel mensen weten niet precies wat een beroerte is en denken dat een hersenbloeding en herseninfarct hetzelfde zijn. Maar niks is minder waar! Een beroerte is de verzamelnaam voor een herseninfarct en een hersenbloeding. Bij deze aandoeningen werkt plotseling een deel van de hersenen niet meer.

Hernia middenrug - Thoracale discus hernia

(Ook bekend als; Thoracale discus bulging, Discus uitstulping, HNP, Hernia nuclei pulposi, Intervertebraal discus letsel, Middenrug hernia, Thorax hernia)

hernia midden rug

Een hernia van de middenrug (thoracale discus hernia) is een uitstulping van de kern (nucleus) van de tussenwervelschijf in de middenrug. Een middenrug hernia creeërt niet alleen pijn in de middenrug, maar geeft ook uitstralende pijn richting de ribben, borst, schouderbladen en in sommige gevallen ook de armen. De pijnklachten nemen toe bij verschillende activiteiten, zoals: stofzuigen, lang autorijden, voorover buigen, etc. Een hernia van de middenrug is zowel operatief als conservatief te behandelen. Vaak wordt er voor de conservatieve behandeling gekozen.

Myositis Ossificans

Wat te doen bij een ‘ijsbeentje’?

Myositis Ossificans

Bijna elke voetballer heeft weleens een keer een ijsbeentje gehad. De knie van de tegenstander tegen jou bovenbeen. Niet alleen voetballers hebben last van een Myositis Ossificans, ook andere sporters hebben hier last van. Het is een pijnlijke aandoening en in sommige gevallen kun je hier verschillende dagen tot zelfs weken last van hebben.

Gildestraat 1C

Fysiotherapie Veenendaal