Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Humerus fractuur – Bovenarm breuk

(Ook bekend als; Humerus fractuur, bovenarm breuk, gebroken arm)

Humerus fractuur - Bovenarm breuk

Een bovenarm breuk is een breuk in het bovenarmbot (humerus). De bovenarm zal breken op het moment dat de belasting groter is dan dat het bot aankan. Bij het breken van het bot ervaar jij direct veel pijn en zal d epijn toenemen bij het omhoog doen van de arm, duwen, trekken of tillen. Daarnaast ontstaat er vaak een zwelling op de plek van het trauma. De fysiotherapeut kan middels flexibiliteit- en krachtoefeningen voor een optimaal herstel zorgen.

Schouder impingement

(Ook bekend als; inklemming van structuren in de schouder)

schoudert impingement

De ernst van de schouder impingement hangt samen met de pijnklachten die jij ervaart. Ervaar je alleen aan eht begin van de activiteiten pijn? Dan zal de schouder impingement in een mildere vorm aanwezig dan wanneer jij pijn ervaart elke als jij je arm omhoog steekt. Een impingement is goed te behandelen, maar ervaring leert dat dit wel in samenwerking moet met de patiënt. Door het provoceren van je schouder zullen klachten zich gaan verergeren.

Rotator cuff tendinopathie

(Ook bekend als; Rotator cuff tendinitis, Rotator cuff tendinose, Supraspinatus tendinopathie, Supraspinatus tendinitis, Supraspinatus tendinose)

Rotator cuff tendinopathie

Een Rotator Cuff Tendinopathie is een pijnlijke blessure waarbij veel pijn ontstaat zodra jij met het tillen van zware voorwerpen (voornamelijk bovenhoofdse activiteiten). Zodra jij pijn ervaart in de schouder is het van belang dat jij direct rust neemt. Door langdurig met schouderpijn te lopen kan dit ervoor zorgen dat het herstel significant langer is, namelijk 3 tot 6 maanden i.p.v. een aantal weken.

Nieuwe heup

(Een nieuwe heup wordt ook wel een heupprothese genoemd)

Nieuwe heup

Wanneer men in aanmerking komt voor een nieuwe heup hangt af van hetgeen wat er precies aan de hand is. Meestal komen mensen in aanmerking voor een heupprothese in verband met slijtage aan de heup. Dit verschilt natuurlijk per persoon. Het is zeer belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je beslist om een operatie te ondergaan. Een operatie brengt namelijk veel risico's met zich mee! In dit aritkel kun je lezen: Hoe ziet de operatie bij een nieuwe heup eruit ziet, wanneer men in aanmerking komt voor een kunstheup en wat je moet doen na de operatie.

Scapulaire dyskinesie

(Wordt ook wel verstoord scapulothoracaal ritme genoemd)

Scapulaire dyskinesie

Een scapulaire dyskinesie betekent een niet juiste stand of verkeerd bewegen van één of beide schouderbladen. In totaal zijn er vier verschillende vormen van deze aandoening, met ieder hun eigen tekens en symptomen. Hierdoor is het belangrijk dat de fysiotherapeut goed onderzoekt welke vorm bij jou van toepassing is. Dit, zodat de fysiotherapeut weet welke behandeling hij/zij moet toepassen.

Gildestraat 1C

Fysiotherapie Veenendaal