Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Peroneus Tendinopathie

(Ook bekend als: Peroneus tendinitis, Peroneus tendinose, enkel verzwikking, Peroneus brevis tendinopathie)

Peroneus tendinopathie

Een peroneus tendinopathie is een overbelastingsletsel van de peroneuspees. Deze aandoening wordt gekarateriseerd door pijn aan de buiten/zijkant van de enkel (aan de kleine teen zijde), voet of onderbeen tijdens en/of na belastende activiteiten De aandoening is goed te behandelen met fysiotherapie, hierbij is het wel belangrijk dat je op tijd begint met fysiotherapie.

Tibialis anterior tendinopathie

(Ook bekend als; Tibialis anterior tendinitis, Tibialis anterior tendinose, Tibialis anterior brevis tendinopathie)

Tibialis anterior tendinopathie

Een tibialis anterior tendinopathie is een belssure van de voorste scheenbeenspier. Deze blessure ontstaat door herhaalde of langdurige activiteiten die de spier veel belasten, zoals rennen, trappen en op de hurken zitten. Voor het herstel is het zeer belangrijk om vroegtijdig te beginnen met een fysiotherapeutische interventie. Doe je dit niet, dan kan de revalidatie significant langer duren. Normaal gesproken herstel jij namelijk in een aantal weken van deze blessure.

Bakerse cyste

(Ook bekend als: Baker’s cyste, Popliteale cyst)

Bakerse Cyste

Een Bakerse cyste is een ingekapselde zwelling in de knieholte. De aandoening is zeer goed voelbaar, maar bij een kleine zwelling zullen er weinig tot geen klachten zijn. Bij een grote zwelling nemen de klachten flink toe en wordt het buigen of strekken van de knie lastig en pijnlijk.

T4 syndroom

Maak direct jouw afspraak!

T4 Syndroom

Het T4 syndroom is een aandoening aan de vierde thoracale wervel (borstwervel). Hierdoor ontstaan er pijnklachten, tintelingen en/of gevoelloosheid in de armen en handen. Door heel veel mensen wordt deze pijn omschreven als een diffuse pijn (verspreide pijn). Ondanks deze pijn zal jij niet snel door hebben dat jij leidt aan het T4 syndroom, omdat de pijn pas bij bepaalde activiteiten naar voren komen. Bijvoorbeeld bij het voorover buigen.

Sinding Larsen Johansson syndroom

(Ook bekend als; apophysitis distale patella)

Sinding Larsen Johansson syndroom

Het Sinding Larsen Johansson syndroom is een aandoening waarbij de groeischijf geïrriteerd is doordat er te grootte kracht op de groeischijf wordt uitgeoefend. De pijn die ontstaat door deze aandoening voel jij net onder jouw knieschijf. De pijn neemt toe bij activiteiten als springen en rennen, maar ook als jij druk uitoefent op de punt van de knieschijf. Herstel van deze aandoening kan zeer lang duren, namelijk 6 - 12 maanden of in sommige gevallen zelfs 2 jaar. In hoeverre de patiënt zijn of haar sportactiviteiten kan verderzetten gedurende deze aandoening, is afhankelijk van de ernst van de symptomen.

Gildestraat 1C

Fysiotherapie Veenendaal