Aandoeningen

Van A tot Z

Wij schrijven over verschillende aandoeningen in een zo begrijpbaar mogelijke taal. Zodoende kunt u zelf uw klachten vergelijken of na een behandeling het terug lezen. U kunt ook selecteren op verschillende categoriseren aan de zijkant van deze pagina's.

Wij raden je aan om in de rechterkolom of hieronder gebruik te maken van de sorteer optie 'kies het lichaamsdeel'. Deze groepeert alle artikelen die over dat lichaamsdeel gaan.

Kies het lichaamsdeel

Achillespees ruptuur (complete scheur)

(Ook bekend als: afscheuring van de achillespees, volledige achillespees scheur, complete achillespees ruptuur)

Achillespees scheur

Een achillespees scheur is een zeer verevelende blessure, die veel pijn met zich meebrengt. Het is noodzakelijk dat je zo snel mogelijk na het oplopen van de blessure medische hulp te zoeken. Een vertraagde behandeling zal slechter resultaat opleveren. Personen met deze blessure kun niet hun gewicht plaatsen op de achillesspees.

Slijmbeurs ontsteking bij de hiel

(Ook bekend als: Achilles bursitis, Slijmbeursontsteking bij de achillespees)

Achilles bursitis Slijmbeursontsteking hiel

Bij een slijmbeursontsteking van de hiel ervaar je pijn aan de achterkant van de enkel. Deze pijn ontstaat voornamelijk bij het doen van activiteiten (wandelen, rennen, springen), maar ook tijdens de rust na een activiteit. De slijmbeursontsteking van de hiel is goed te behandelen. In de meeste gevallen zijn mensen in een aantal weken weer terug op activiteiten niveau.

Achillespees scheur (inscheuring)

(Ook bekend als: Inscheuring van de achillespees, gedeeltelijke achillespees scheur, partiele achillespees ruptuur)

Achillespees scheur (inscheuring)

Bij het ontstaan van een achillespees scheur ervaar je pijn. Mensen met een scheur in de achillespees hebben dit vaak gelijk door. Dit doordat lopen, rennen, springen of ander activiteiten met de voet zeer doen. Over het algemeen herstellen personen goed van deze aandoening. De mate van inscheuring is een belangrijke factor in het herstel proces

Achillespees Tendinopathie

(Ook bekend als: Achilles tendinitis, Achilles tendinose, Achilles tendinopathie)

Achillespees Tendinopathie

Bij een achillespees tendinopathie ervaaar je vaak pijn aan de achterkant van je enkel (hielregio) en/of heb je last van een stijfgevoel in de hielregio. Mensen met deze aandoening lopen vaak te lang door. Dit is niet slim! Maar hoe kan dit? Vaak hebben mensen niet voortdurent pijn, maar ervaren zij dit na een intensieve activiteit en daarna gaat de pijn vanzelf weg.

Biceps Tendinopathie

(Ook bekend als: Biceps tendinitis, Biceps tendinose)

Biceps Tendinopathie

Wat is Biceps tendinopathie?

Een Biceps tendinopathie is een overbelastingsletsel van de bicepspees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees, wat pijn geeft aan de voorkant van de schouder of elleboog. Deze aandoenig kan zowel voorkomen in de elleboog en schouder omdat de pees vasthecht aan de elleboog en schouder.

De bicepsspier is een belangrijke buiger van de elleboog en een heffer van de bovenarm. De spier start in het schoudergewricht en loopt door tot in de voorarm, waar hij zich vasthecht op het bot via de bicepspees.