Behandeling hoofdpijn

Er zijn verschillende manieren waarop hoofdpijnklachten behandeld kunnen worden en dit is mede afhankelijk van de oorzaak. Vaak helpt triggerpointtherapie in de vorm van dry needling of manuele triggerpointtherapie erg goed tegen hoofdpijnklachten. Het is gebleken dat bij hoofdpijnklachten vaak triggerpoints (spierknopen) in de nek- en schoudermusculatuur zitten die uitstralende pijn (‘referred pain’) in het hoofd kunnen veroorzaken. Wanneer deze triggerpoints behandeld worden, verdwijnen daarmee de klachten. Daarnaast zijn over het algemeen houdingsoefeningen, manuele technieken, tapen etc. ook erg zinvol. Hieronder kunt u de specifieke behandeling per type hoofdpijn lezen.

behandeling hoofdpijnklachten

Behandelingen bij de verschillende soorten hoofdpijn

• Behandeling migraine
    Bij migraine zijn er verschillende opties wat betreft de behandeling. Medicijnen kunnen helpen om de symptomen te onderdrukken en het uitzetten van de bloedvaten in de hersenen remmen. De fysiotherapeut kan ook helpen bij migraine. Door rekoefeningen, massage, ontspanningsoefeningen en taping kunnen uw klachten verminderen. Daarnaast geeft dry needling en manuele triggerpointtherapie goede resultaten. Hiermee worden triggerpoints (spierknopen) in de nek- en halsspieren behandeld wat de migraine kan verminderen en in sommige gevallen kan verhelpen. De spier die het meeste invloed heeft op migraine is de M. spelnius capitis.
  • Spanningshoofdpijn
    Bij spanningshoofdpijn worden de klachten in veel gevallen veroorzaakt door triggerpoints in de nek- en schouderspieren. De M. trapezius is in bijna alle gevallen betrokken wanneer we last hebben van spanningshoofdpijn. Daarom werkt dry needling, manuele triggerpointtherapie, massage, rekoefeningen etc. vaak goed bij deze klacht. Daarmee worden de triggerpoints opgeheven en kunnen de spieren weer ontspannen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om de oorzaak van de pijn aan te pakken. Wanneer dit een inadequate lichaamshouding is, kunnen houdingsadviezen en houdingsoefeningen uitkomst bieden. Wanneer het stress of spanning is, kunnen ontspanningsoefeningen helpen. Daarnaast is een gezond eet- en beweegpatroon en voldoende nachtrust ook belangrijk.

• Behandeling Clusterhoofdpijn
    Deze extreme vorm heeft hevige symptomen die men tijdens een aanval zo veel mogelijk wil onderdrukken. Dit kan door middel van het toedienen van extra zuurstof via een zuurstofmasker. Ook kunnen medicijnen de klachten verminderen. Soms krijgt men deze in de vorm van injecties. Ook kunnen bepaalde medicijnen de kans op een aanval verkleinen. In sommige gevallen kunnen ook bij deze vorm van hoofdpijn triggerpoints een rol spelen. In die gevallen kan met name dry needling en manuele triggerpointtherapie helpen. Lees meer over clusterhoofdpijn.

• Behandeling Cervicogene hoofdpijn
    Deze vorm ontstaat door overprikkeling van een zenuw. Wanneer deze overprikkeling veroorzaakt wordt door niet goed functionerende gewrichten, kan manuele therapie vaak de klachten verhelpen. Wanneer het komt door een verhoogde spierspanning, is het belangrijk deze spierspanning te normaliseren. Dit kan door middel van rekoefeningen, massages, taping, maar ook door dry needling en manuele triggerpointtherapie.

Wanneer de oorzaak niet in een verhoogde spierspanning of een gewrichtsblokkade zit, maar in een onjuist beweegpatroon of onjuiste houding, kunnen houdingsoefeningen en oefentherapie zinvol zijn. Lees verder over cervicogene hoofdpijn.

Gildestraat 1C

Fysiotherapie Veenendaal